vrijdag 6 juli 2007

vrijdag 6 juli

Guy De Maupassant, P.G. Wodehouse, Arto Paasilinna, Patricia Highsmith, Aat Ceelen, Kate Atkinson, Marina Lewycka, Dominique Sylvain, Julian Barnes, Cervantes, Homeros, Salvatore Niffoi en Cees Nooteboom, dat zijn de boeken die we deze zomer op de withete zomerstranden mogen verwachten, als het van de cultuurredactie van De Morgen afhangt.

Antoine mailt me een citaat uit 'Espèces d'espaces' van Georges Perec: "Mais en l'occurrence, je ne suis pas arrivé à penser le rien. Comment penser le rien? Comment penser le rien sans automatiquement mettre quelque chose autour de ce rien, ce qui en fait un trou, dans lequel on va s'empresser de mettre quelque chose, une pratique, une fonction, un destin, un regard, un besoins, un manque, un surplus...?"
Bladzijde 67.
Gisteren heel even het discussiepunt of de lasso-performance van Stéphane Benault interessanter of beter is dan de boog&pijl-performance van Antoine. Interessanter is het niet, denk ik, en beter is het evenmin. Je kunt niet de hele tijd door zwart tegen wit afwegen of groen interessanter vinden dan rood of blauw, of van een eik beweren dat het meer een boom is dan een els of een treurwilg. Wat interessant is, is de gelijktijdigheid van de dingen, een vertaler die zich over Aristoteles buigt, de kopstoot van Zidane, 'alles goed' vraagt iemand, en het burleske gekletter van het deksel van een doofpotje dat intriges bergt waarbij de plot van Sabotage als bleek wasgoed in de struiken hangt.

Vandaag is een kalme dag. De poort waait dicht, er staat een stevige bries. Ik bekijk Steamboat Bill Jr. van Buster Keaton. Op Google vlooi ik Hitchcock na. Sabotage is een film uit 1942. Frank zei dat hem tijdens vorige receptie opviel dat nogal wat bezoekers de crox-cards meegraaien - de display is flink uitgedund. Op het projectieplatform in de mediaruimte traceer ik een aantal edities van Critisch Filmforum, alles uit 1969. In crox3 loopt de videoprojectie van Dabramski's werk in de war. Bezoekers. Eén ervan is Veerle Michiels van Het Scharlaken Dak. Tegenwoordig doet ze 3d en morgen vertrekt ze naar het zuiden. Later Roland en Chantal van R53. Bij hen begint het nieuwe seizoen met een soloproject van Paul Gees. Het gesprek komt op New Reform. Midden jaren zeventig, verneem ik, maakte Roland deel uit van een groep die in Harelbeke De Vrijplaats runde, Dirk Peers en Joris Van der Borght kwamen er aan bod. Tegen sluitingstijd vallen Philippe en Michèle binnen.

Geen opmerkingen: