zaterdag 10 november 2007

zaterdag 10 november

17u Sarah en Jelle. Ook Samir is van de partij. Ik noteer de naam Britta Bogers op een papiertje en de indicatie 'oktober 2008'. In de hifi eerst Psychoscout van Flat Earth Society, dan Welcome To The Basement, a spicy mixture from black & latin america. Thomas Bogaert springt binnen, ging er van uit dat het een regulier openingsmoment was. We bespreken het januari project. Thomas inspecteert de grote zaal en de houten wand die hij misschien wel op een andere plaats zou willen. Wat later Werner. In de mediaruimte hebben we ons voor de straalkachel genesteld. Die y is fout, dat wisten we al, het is Clarisse. Dat het Clarisse is, hebben ze trouwens aan een administratieve fout te danken.
Sarah werkt nu in hoofdzaak met balsemhout, dat is het hout waar ze sigarenkistjes van maken, Jelle met karton. Jelle wil graag wat foto's maken.
Ik schuif Rewind van J.J. Cale in de hifi, we drinken een pintje. Thomas en Werner bevinden zich in de grote zaal. Regen roffelt over het dak. Samir vertelt dat hij het opstarten van een design bedrijfje plant. Dat ge ergens van leven moet. Dus zijn artistieke werk komt nu misschien gedurende enige tijd op de achtergrond.
Ik ben me gradueel weer meer op schilderen aan het toeleggen, zeg ik.
Sarah schilderde, dat was toen ze 16 was. Ze is gestopt omdat het niet mocht. Ze schilderde portretten.
-Omdat het niet wat?
Omdat het niet mocht.
-Wat mocht niet?
-Schilderen.
-Potverdomme. En van wie mocht het niet?
-Van de kerk.
-Van de kerk? Zoudt ge ze niet. Welke kerk? Een of andere infantiele evangelische sekte zeker.
-Nee, niet echt een sekte.
Ze heeft toen al haar schilderijen verbrand, omdat ze dat wilden.
-Dat houdt ge toch niet voor mogelijk.
Enfin, in de containerparken van het actuele gaat het er in feite niet anders aan toe.
Dat hij ook nog geschilderd heeft, zegt Jelle. Renners. Dat was het laatste waar hij zich als schilder mee bezig hield. Van Samir verneem ik dat hij voorlopig niet langer met fotografie bezig is. Een tijdje geleden heeft hij wel nog twee animatiefilms gemaakt.
Sarah schilderde in de garage bij haar thuis. Ze vond dat de beste plek om te schilderen.
Samir steekt een sigaretje op. We roken Van Nelle. Het pakje van Jelle is gruis, ge kunt er geen sigaret meer mee draaien. Weet ge wat ge dan moet doen, zeg ik, ge moet er patattenschillen aan toevoegen, 't is een truc die ik van mijn peetje heb.
Samir weet van z'n vader dat hij het met koolbladeren deed.
-Witte kool?
-Ja, precies.
Het maakt de tabak wat vochtiger en smeuïger zodat ge het weer op een normale manier gebruiken kunt.

Geen opmerkingen: