vrijdag 5 juni 2009

vrijdag 5 juni

Niet specifiek die meneer, ook niet specifiek mevrouw van zo, want die ken ik dan weer daarvan, malle om die reden, lompe daarom, pipo van die keer, een ander van toen, maar die persoon, nee, hij die daar komt aanstappen, nee, nu binnenkomt, ook niet, zomaar en toch niet alleen zomaar, geen te overlappen wetenschap, geen duidelijk standpunt, geen binnenglibberaar, zomaar iemand, komt een kijkje nemen, geen onhebbelijkheden waar ik me aan erger, geen opdringerige vragen waarop ik het antwoord schuldig blijf, spraakzaam niet, vragen evenmin, vragen komen niet in hem op, stapt, kijkt, loopt rond, staat, staart, eerst daar, dan ginds, verdwijnt.
Evenmin zo specifiek dat ik haar benoemen kan, zo weinig specifiek dat ik niet zou weten waar ze vandaan komt, hoe ze heet, waar ze tijdens andere ogenblikken mee bezig is, of ze noembaar is, te benoemen in een of andere zin of zonder voorkeur voor die of andere identiteit, niet aan het tijdstip toe te voegen, een kort ogenblik van belangstelling, iets tussen die of andere wetenschap, wie ze had kunnen zijn dus, waarom ze hier rondloopt, of ze hier vaker kwam of is dit de eerste keer, kent ze een van de exposanten of kwam ze zomaar, zonder overweging, lukraak, ongedefinieerd, zonder die onhebbelijkheden waar ik me maar al te vaak aan erger, om het niet over het geveins te hebben, die opgedirkte lauwerkrans van déjà-vu, maar zij, omdat ze geen naam heeft, ontdaan - reeds - van dit heel erg specifieke, omdat haar blik geen andere bedoeling koestert, geen vraag naar die of andere zekerheid, geen kwesties formuleert of suggereert dit is wat ik belangrijk vind en of dat dan belang heeft, omdat ze daar zomaar staat, geen vragen stelt, sprakeloos, zonder overdosis tot zich neemt, stapt, om zich heen kijkt, staat, staart en dan, betrokken op wat er niet meer is, zonder eigenschap die haar aanwezig maakt, zonder teken hoe of wat het was, zo verdwijnt ze.

Geen opmerkingen: