woensdag 6 januari 2010

woensdag 6 januari

Vandaag heb ik me met tegenzin het vuistdikke 1001 boeken die je gelezen moet hebben aangeschaft.
Er zijn geen boeken die je gelezen moet hebben.

In 1982 noteerde Georges Perec een aantal dingen die hij nog graag wilde doen voor het daar te laat voor zou zijn.
Het lezen van boeken die hij nog wil lezen is er niet bij, op het oeuvre van twee auteurs na, maar daar heeft hij dan weer geen tijd voor: (22) 'J'aimerais avoir le temps de lire Henry James (entre autres)' en (37) 'Faire la connaissance de Vladimir Nabokov'. Op 2 staat 'me décider à jeter un certain nombre de choses que je garde sans savoir pourquoi je les garde', op 3 'ranger une fois pour toutes ma bibliothèque', op 5 'm'arrêter de fumer (avant d'y être obligé...)', op 32 'Ecrire un vrai roman-feuilleton', op 20 'j'aimerais aller au Prado' en op 6 'm'habiller d'une façon tout à fait différente'. 'Il y a ensuite beaucoup de choses que j'aimerais apprendre, mais je sais que je ne le ferai pas, parce que cela me prendrait trop de temps, ou parce que je sais que je n'y arriverais que très imparfaitement, par exemple

24 Trouver la solution du cube hongrois
25 Apprendre à jouer de la batterie
26 Apprendre l'italien
27 Apprendre le métier d'imprimeur
28 Faire de la peinture' (Je suis né, p. 107-108; Seuil 1990)

Of ik ooit Humboldt's nalatenschap van Saul Bellow zal lezen, is twijfelachtig.
Van Ulysses 70 bladzijden.

Verklaar om wat voor reden ik me met Jong of Atwood in te laten heb.

Geen opmerkingen: