donderdag 25 maart 2010

donderdag 25 maart

13u. Duizend kilo schilderijen en een tot de bodem leeg gelepelde bokaal pindakaas. De kunstenaar bij wie ik op bezoek ben, heeft stevig door gewerkt. Overal hangen schilderijen aan de muur. Op een houten constructie, zo een van die constructies waarop een schilder gewoonlijk zijn werkstuk zet, staat een doek in de steigers. Brutale vlekken, de aanzet, een landschap in voorbereiding. Op een aantal kleinere werken, die naast en boven elkaar hangen, zijn naakte, met een vlammenwerper gewapende dames te zien. Om een of andere reden doet dat me aan het woord bunzenbrander denken. Ik stel me een poolexpeditie voor, nu het nog kan, van schaars geklede dames die het poolijs met bunzenbranders te lijf gaan en mee oplossen in het brandende ijs.

14u. In croxhapox heb ik een afspraak met Nele Van Canneyt. Frips zit aan het tafeltje in de hall. We drinken koffie. De kinderstemmen van het nabijgelegen speelplein warrelen over het woonerf. In de zaal achterin is Nel bezig.

15u30. Jelle en Sarah hebben het gebouwd voor het project van Carole Vanderlinden. Vandaag is het zover, het heeft zijn tijd gehad, we breken het muurtje af.
Eerst hadden ze geprobeerd om het te verplaatsen. Nel en Laura en Frips. Pap in de benen, het hielp geen moer. Marc zag met lede ogen toe dat hij niet had weten te verhinderen hoe Nel en Laura het ding met het botte lijf belaagden, er op sloegen, er gaten in kapten. Hij nam een breekijzer, sprong bij.

Er zit weinig anders op dan het ding omver te duwen. Een oorverdovende klap.

18u. Jan en Veerle. Het gesprek komt op Sebald. Iemand zegt: 'Ik heb een goed radioprogramma gezien.'

Geen opmerkingen: