zaterdag 19 november 2011

geen probleem, toch bedankt

Malcolm Gladwell, De Morgen bladzijde 21, 'Crisis is de beste prikkel voor innovatie.'
Bladzijde 20: een rustig weekend.
Bladzijde 17 dan, de wereldprimeur van een schokkende ontdekking: Zomer van 2007 komt nooit meer terug.
'Ben jij de liedjesschrijver Lieven Tavernier?' vraag ik aan de rug van een man die over De Standaard gebogen zit. 'Nee
(hij vouwt het dagbladbeginsel, verwijdert z'n rug uit het blikveld), jammer genoeg.' Want
je lijkt er wel op. 'Ja
(hij zegt het met een gemoedelijke glimlach, berustend), er zijn er nog die dat zeggen. Hij is goed he.' En dan stapt hij op.
De Standaard komt ter beschikking maar nu ik toch in De Morgen bezig ben, het bord witloofsoep is leeg gelepeld zodat ik desnoods in het lege soepbord kotsen kan, besluit ik om eerst nog wat aantekeningen te maken met, om te beginnen, Blatter op bladzijde 29, en de racismerel, waarover de Fifa-baas in extremis het volgende weet op te merken: 'Sorry, maar een vogel is een vogel.'
Rillend van opwinding staar ik naar de kop bovenaan bladzijde 33: CULTUUR, staat er. En daaronder: Twitter maakt van uitlach-tv weer hit. Een volle bladzijde. (Thillo,
kom eens hier jongen. Kan je lezen, Thillo?)
Op bladzijde 37, na nog drie bladzijden die in een bvblad thuishoren, neemt Elmore Leonard het woord. Heb ik best veel van met When The Women Come Out To Dance uit 2002, een Penguin, als favoriet. Raymond Chandler heeft me niets geleerd, staat er.
Op bladzijde 53, inderdaad, beste lezertjes, 53 bladzijden ver in de flapdroltroep, komt het eindelijk, geen tel te laat, op Nim de chimpansee. Nim, staat er, de chimpansee die mens moest worden.
Er had net zo goed kunnen staan: Cee van Tee, die zo nodig mediaprimaat wou worden. Het is zowaar de enige bijdrage die leest alsof ze niet door een chimpansee geschreven werd. Of eerste. Er komen er nog. 'Nims zinnen,' lees ik, 'nemen niet toe in lengte als hij ouder wordt, zoals bij kinderen het geval is.' Excuseert u me, er staat: zoals bij kinderen wel het geval is.
'wel het geval is. Kinderen voegen na langere zinnen nieuwe leugens toe' Woorden, pardon.
'voegen nieuwe woorden toe,' dat is wat er staat, 'die de betekenis van de zin veranderen.' Nim, de chimpansee, weet beter: 'Nim voegt vaak identieke woorden toe, die geen nieuwe betekenis creƫren.' Doch scheten laten kan hij als de beste.
'Nims taal', ik bevind me nog steeds op bladzijde 53, de blik zwenkt naar de rechterbenendenhoek, 'is semantisch beperkt; het onderwerp of lijdend voorwerp van de zin is in 99% van de gevallen "Nim" of "Me".'
Bladzijde 56 dan. Hier staat het volgende: 'Wanneer de feiten veranderen, verander ik mijn mening. Wat doet u, mijnheer?'
Deze opmerking wordt toegeschreven aan de Britse econoom John Maynard Keynes en kadert in een stuk over het zogeheten theorema van Bayes.

Geen opmerkingen: