donderdag 5 juli 2012

regen

En, vraagt Olivia, kunt ge u verwarmen. Wordt het weer zo'n krankzinnige zomer, bedoelt ze. In 1979 was ik in Salzburg. Het regende. Iemand verzekerde me dat dat in Salzburg niet ongebruikelijk is. De Salz stond zo hoog dat ook maar iemand er een teen in steken moest of het stond tot de tenen. In een boekenwinkel hadden ze alles van Rilke. Ik logeerde in een pension, op het eerste, in een kamer die, als ik de gordijnen open gooide, uitzicht bood op een apothekerij. Vlak naast die apothekerij ging een trap naar de oever van de Salz. Er was een promenade, ik ging op een bankje zitten, keek naar het wassende water. De rivier stond zo hoog dat het tot de duimen van de geul reikte. Op de promenade was niemand. Ik keek naar het stromende water. Met enorme kracht sloeg het door het bekken van de Salz.

Geen opmerkingen: