vrijdag 14 september 2012

OVT

Ik ruim het berghok op. Er had ook ik berg het ruimhok op kunnen staan. Het is een ruim hok. Zo'n berghok opruimen, een slagveld van voltooid verleden tijd, de tijd zelf is onvoltooid of niet eens begonnen, en tussen de brokstukken van de oerknal die ik in het berghok aantref, de brokstukken reiken tot ooghoogte, waar ik me een bult zocht naar Anoniem eind 20ste eeuw, de notities die ik in Spanje bijhield, een turf van 500 bladzijden, wat ik er niet aantrof, het manuscript is spoorloos, vind ik dingen waarvan ik het bestaan vergeten was.
Wat je niet allemaal terugvindt als je het berghok opruimt. De meest opmerkelijke vondst is een aantal aan Sjoerd Paridaen geadresseerde mailarts, een twintigtal, ik heb ze niet geteld, die Sjoerd als bestemmeling hadden, op het gebruikelijke adres in de brievenbus gedropt werden en later, na een of ander project wellicht, in een enveloppe terecht kwamen, over het hoofd gezien, in een doos met tal van andere dingen. Er is een uit een weekendmagazine gescheurde bladzijde met een foto van een witte Mehari. In zo'n Mehari stuiterde ik eind augustus 1977 over een wegje boven les gorges du Tarn. De persoon die aan het stuur zat, leek er zin in te hebben, herinner ik me. We knalden over het zigzaggende wegdek aan een snelheid die van het landschap en de diepte ter rechterzijde, waar de Tarn stoomde, een puur wiskundige berekening maakte.
Er is het western sheet van de Canada Highway Map waarop ik met rode stift Cherryville omcirkelde, een negorij in Monashee Mountains, Bristish Columbia, en ook nog Penticton, wat zuidelijker, aan het meest zuidelijke punt van Ookanogan Lake.
In een andere doos tref ik de originele versie van Embryo Dictaphone, unfinished poems staat er, mondvoorraad in typoscript op a6-formaat, het brongebied van The Singing Painters:

nostrils gentle breeze
the countryside has its secrets
landscape has secrets
like women have and poetry
like nostrils have and luggage
and I do
like wrens have and cupboards have
a gentle breeze
wallets disappear
handkerchief smiles
incalculate silence
and I do
a gentle breeze
silence
wallpaper

Geen opmerkingen: