zondag 13 januari 2013

plot

Ik probeerde het me te herinneren. Wat voor betekenis het had gehad. Ik zag iemand die z'n lippen tegen een traliehek plaatste. Excuseert u me. Ik had niet de bedoeling om het hierover te hebben. Plaatsen is ook zo'n vreemd werkwoord, vindt u niet, in die context. Waar voor context? Ik zit godverdomme toch m'n niet te tijd verbeuzelen met iemand die niet eens zou weten in wat voor context.
Ik meen me te herinneren dat ik uit het boek opkeek en een rookwolk zag en gekscherend dacht, wat voor orgasme is dat nou.
Iemand die...? Wat zei ze. He, Bollie, sufkop, je gaat toch geen gekke dingen doen. Iemand die haar lippen tegen een traliehek... Ok. Prima. Ik keek op uit het boek, excuseert u me, schoof het van me af. Godverdomme. 'k Had best wat anders te doen.
Ze zat naar me te kijken. Tranen rolden in rock 'n roll over de verblinding van het gestolde tijdstip. Ik greep in de verblinding, vrat aan het ribstuk. Wat voor betekenis het had gehad, excuseert u me, zei ik, oh zei ze - wat voor betekenis, oh zei ik, wat het dan voor betekenis had, zei ik, oh. Of, logisch, wat het los daarvan gehad kon hebben.
Een simpele betekenis, de foto verdwijnt in het boek. In het boek heeft de foto niet meer betekenis dan die van een bladwijzer.
Met zo'n bladwijzer weet je altijd weer waar je beginnen moet.

Geen opmerkingen: