maandag 20 mei 2013

keuken

Ze reinigt het aanrecht. Een camera heb ik niet. Ik kijk, ik bekijk haar. Ze is de actrice in een film die ik niet hoef te produceren, er is geen script, niemand buigt zich over het project of merkt op dat er geen geld voor is. Ik film, kijk, bekijk haar en ze is alleen bekoorlijk, om dat woord te gebruiken, omdat alles wat ze doet, samenvalt met wat ik zie.
Nadat ze gedurende enige tijd met een vod over een plat vlak heeft staan wrijven, ze draagt een witte vest die strak om de halswervel sluit, verdwijnt ze uit beeld. (verdwijnt) Als ze een ogenblik toch weer in het beeldvlak opduikt

Ze plaatst een houten plankje op een toren van dingen. De toren is zonder identiteit. Potten, pannen, of andere dingen. (verdwijnt) Als ze een ogenblik later toch weer opduikt binnen het beeldvlak

Van twee dingen, die ik niet zou weten te benoemen, maakt ze één ding. Zonder regie-aanwijzing. Ze maakt er één ding van. Wat eerst twee aparte objecten was, is samengevoegd tot één ding. Ik film het profiel. Ze duikt weg onder het aanrecht, plaatst twee dingen die er als hoeden uitzien op het aanrecht. Wat heb ik me daarbij voor te stellen. Wat ze op het aanrecht plaatst, is een vorm die ik niet benoemen kan. Ze jaagt een vod over het aanrecht. (verdwijnt) Als ze een ogenblik later

Ze is met iets bezig. Uit wat ze doet, ze staat met haar witte rug naar me toe, is weinig af te leiden. Ik film. Ze neemt de zoutkoker, strooit het zout op iets wat zich buiten het beeldvlak bevindt, opent een oven, stelt de temperatuur bij, opeens is alles wat ze doet zoveel duidelijker, ze draait aan een knop en ze weet wat ze doet, niemand hoort haar uit te leggen wat ze te doen heeft, ze weet exact hoe heet het worden mag, stelt de knop bij, evalueert wat ze op de display ziet, geeft het dat tikje meer of minder, en als ze daarmee klaar is, grijpt ze naar een colaflesje. Ze plaatst het colaflesje aan de lippen, drinkt. Een ogenblik later kronkelen spaghettislierten boven het aanrecht. Ze stapt heen en weer tussen wat ze te doen heeft. (verdwijnt) Als ze

Ze tilt het ding hoog boven de keukenvloer. Later staat ze half uitgevlakt aan het aanrecht. Haar hand tast naar het zoutvat. Ik duik weg.

Geen opmerkingen: