vrijdag 4 oktober 2013

brainbox (11) hydraulica en hopsasa

Jesse zegt: 'We hebben onbewust de DAF nagemaakt.'
De houten constructie in de stock, bedoelt hij, een ding waar ze vandaag aan werkten, heeft ongeveer dezelfde vorm als de auto. Het is een fascinerende constructie.
Van Peter verneem ik dat de hydraulische pompen er intussen alleen voor de show aan toegevoegd bleven. Toen ze het systeem uitprobeerden, eerder vandaag, liep het fout.
In een schoudertas, waarvan we niet meteen wisten van wie ze had kunnen zijn, hadden ze twee kasseien aangebracht. Kasseien omdat ze geen zand hadden. Het ging er ook alleen om dat het voldoende gewicht hebben moest.
En toen ging het fout. Een van de touwen brak doormidden en de zak met het inhoudelijk gewicht van een bak pils, het equivalent van een smalle stoeprand, donderde op de hydraulische pomp.

De motorkap van de DAF staat open. Jesse is met de motor bezig, Peter inspecteert het houten bouwsel.
De knowledge van Jesse met automechaniek is basic. Hij zou een auto onklaar kunnen maken. Bijvoorbeeld: wat draden doorknippen.

Peter werpt een voorraad schroefogen richting plastiekzak. Schroefogen: piton vis bois: Ringschraube: Srew eye: Ochioli a vite: hembrilla cerrada. Schroefogen met een diameter van 4,5mm.

het speelgoed Zwarte kabels. Een roeste uitlaatklep. Plastiekdarmen, stof, zagemeel. Een bierflesje, een schroevendraaier. De stofzuiger. Een witte balk, twee planken. Twee tripods. Het onderdeel van een of andere machine dat er als een tank ziet. Niet te benoemen onderdelen van nog een machine. Een rond stukje hout. Jesse. Een stoel waarop voorlopig niemand plaats had kunnen nemen. Olievlekken. Een microstandaard. Werd ooit door The Singing Painters gebruikt. Een autoband en een rugzak. 'Hier riekt het naar vuur,' merkt Peter opeens op.' (snuift) (denkt na) 'Ha, 't is de slijpschijf!' (knikt) Een batterij-oplader. Jesse hangt over de motor. Bedradingen. De jerrycan. Papiertjes, stukjes hout, stof. Een witte vouwmeter open over z'n totale lengte en met een lichte verbuiging. Straks raapt Peter de vouwmeter op. Een schroefboor, de GoPro, een winkelhaak van het merk varo. Het brandblusapparaat. Jesse hangt over de motor. Peter is met een spijker bezig. Drippings. Het koord dat ze gisteren of eergisteren gebruikten om uit te zoeken hoe het moest, een lang koord, 5 meter? 6 meter? 10? te dun, verneem ik later, en: elastisch, tijdens het pompen zou het geleidelijk aan rekken en hierdoor het zorgvuldig uitgedokterde, ingewikkelde circuit onklaar maken. Een doosje met elastiekjes. Een mug. Jesse en Peter proberen de schuifdeur. Een nijptang en zo nog wat handwerktuig. Tape. Balkjes. Regen roffelt over het dak. 'Oogvijs?' merkt Peter op. Met vraagteken. Flexor ventil, zo heet wat we eerder als flexibele dampkapbuis omschreven. Een koperen pendule. Pendule: gewicht: klok. Oxfam chocoladenoten. En dan ook nog, tussen de vele dingen die zich op de vloer bevinden, een ronde en rode koker waaruit een gele spanriem steekt: "Bumerang" Auto-Abchlepp-Gurt mit Aufroll-Automatik.

De motorkap staat open en hierdoor werd een plaatje zichtbaar met wat bedenkingen van de fabrikant:
Van Doorne's Personenautofabriek DAF B.V. HOLLAND
Type 6622 Chassis Nr / Fahrgest Nr *6222 *A00240*
GOEDK DAF P-022
P.V.A. 41.289
BS AU (twee blanco balkjes)
service 662205
MAX. 560 kg (vooraan) / 660 kg (achteraan) / 1200 kg (midden)
Bij eventueel gebruik van aanhangwagen: MAX. 1650 kg.

Stortregen. Een Atlantische storing trommelt op het dak.

Geen opmerkingen: