woensdag 2 oktober 2013

onder de platanen

en hoe die man liep
Ik zat achter hem aan. (ik rende...
Dat, zei een beambte die achter ons aan kwam rennen, heeft u aan te vragen.
We hadden een formulier in te vullen.
Rende ik (a) om de persoon in kwestie een zuurstofmasker aan te reiken? (b) om de persoon in kwestie
Zei ik omstaander? verdacht persoon? een schavuit? zomaar iemand?
We schrappen (c).
en hoe die man liep
Alsof ik achter hem aan zat.
Terwijl het soms leek alsof hij achter mij aan zat.
En dus ook de beambte die tussenbeide gekomen was, met het in te vullen document zwoei, achter ons aan sukkelde. Toen hij me eindelijk bijgebeend had.
Hij kwam naast me lopen, op gelijke hoogte.
en hoe liep die man
Op een sukkeldrafje. Slakdroom. Of ik op de hoogte was van.
nee, zei ik
Als een kiekendief hoog in de lucht kwam hij boven ons hangen.
'k had 'm bijna bij de lurven
Snelheidskoningin, droom van wielergod.
De zuurstof, vernam ik, die we tijdens het rennen verbruikten, dat was niet weinig, hadden we eerst aan te vragen.
En toen scheelde het geen haar of ik had de persoon in kwestie, die voor me uitliep,
Terwijl de ambtenaar zienderogen terreinwinst boekte, voor ons uitliep, zodat het nu leek alsof wij achter hem aanliepen.
geen haar scheelde het of ik had hem in de modder geduwd. Maar.
Of.
Een ander had ik zo bij de lurven gehad. Niet dit individu, wild lopend, met alle ledematen tegelijk zwaaiend alsof het slappe wieken waren.
want hoe die man liep
Terwijl ik dus elke andere slakhaas makkelijk bijgebeend had kunnen hebben, liep dit individu kokhalswiekend door alsof 't er geen vuiltje aan z'n bakkes zat.
zonder acht te slaan op de ambtenaar die we een ogenblik eerder weer bijgebeend hadden,
woest met nog een formulier zwaaiend,
wat dit keer (a) een inhaalverbod betrof of (b) dat niet betrof,
en hoe liep die man
zonder acht te slaan op de ambtenaar die hem op gegeven ogenblik ongetwijfeld bij de lurven had
zonder acht te slaan op de modderplas waarin hij met z'n volle gewicht terecht gekomen was.
Zo liep hij, dwars door alles heen lopend.
Heren, wat is de bedoeling van dit geren, vroeg de reporter. Een enorme mobilhome reed dwars door het tafereel.
En hij vertelde dat het dus op bepaalde dagen niet tot stilstand kwam.
Dus bleven we rennen. Zonder andere bedoeling dus.

Geen opmerkingen: