dinsdag 21 januari 2014

dinsdag 21 januari

1. Een van de eerste handelingen van Berten Jaekers, in die zaalhelft waar Alejandra Hernandez, Delphine Somers en Yann Bronder eind vorig jaar een presentatie hadden,


nadat hij gedurende enige tijd bezig geweest was met het uitladen van planken en tal van andere elementen, die eerst in de andere zaalhelft tegen de houten tussenwand geplaatst werden. We waren het er over eens dat dat eigenlijk best een interessante of op z'n minst indrukwekkende presentatie opleverde.
Een snelbouwsteen stukslaan en de brokstukken zo uitstallen dat het een doordachte en ook zo bedoelde presentatie van ogenschijnlijk efemere of in elk geval onbelangrijke of ogenschijnlijk onbelangrijke elementen wordt. In Belém: een werk van Richard Long. Kijken. Is het als zodanig bedoeld of is het niet als zodanig bedoeld?
Ik heb weet van een reeks van meer dan 300 werken die niet als zodanig bedoeld waren, maar het werden zodra ik aan het fenomeen de bedoeling toevoegde.

Zonder bedoeling naar een krijtspoor kijken.


3. De eerste sporen. Er was een mailtje van Devi Codron. In de zaal achterin, waar een firma uit Lochristi gisteren de DAF weghaalde, is Jelle met een sokkel bezig. Er is een mailtje van Tatjana Pieters. Ze attendeert de lokale kunstscene op het stadsplan. Eind 2004 waren net wij met het idee op de proppen gekomen, nadat we midden jaren negentig in samenwerking met Experimental Intermedia, ook bekend als EI-huis, twee edities van een stadsplannetje realiseerden. Van 2005 tot 2007 volgde een slopende reeks vergaderingen met zowat alle tenoren van de lokale kunstscene, wat in 2008 in het stadsplan resulteerde. Hoeveel edities het kende, herinner ik me niet. Drie? Altijd bereid om meteen weer aan tafel te gaan zitten. Ruimdenkend aan tafel zitten. Geen partners uitsluiten, het niet beperken tot contemporane kunst, van het stadsplan een breed informatieforum maken, wat Tatjana benadrukt: off-spaces in het plan betrekken, het opengooien naar het totaal van wat gebeurt. Er volgt een mailtje van Daniël Termont.



4. Een werk van Jonas en Veerle. De foto maakten ze in Raversijde. Ze werken aan een project met Vrijstaat O. De bunker bevindt zich in Raversijde, aan de kustweg tussen Westende en Oostende. Veerle formuleert het idee, 5., om het grondplan van de bunker op de vloer aan te brengen. Ware grootte, tape.


6. Jelle werkt de sokkel voor de presentatie van Hou Chien Cheng af.



7/8. Berten Jaekers. Uitgangspositie en schets.


9. De sokkel. Geen matte lak, waar we het gisteren over hadden, dat de sokkel met lak afgewerkt kon worden. Het heeft een eerste laag primer. Met het blote oog zijn de onzorgvuldigheden niet waar te nemen: het gat waar een nagel zit. Wordt morgen afgewerkt.


Geen opmerkingen: