dinsdag 2 december 2014

Ron

's Voormiddags is er een ontmoeting gepland in het Merelbeekse Post-X waar we het over Ron Huebner zullen hebben.

Ron Huebner, lees ik,(1) died in a traffic accident in Amsterdam in 2004. He had just completed a series of asphalt traffic-control speed bumps in the form of reclining male and female figures. For two previous decades, he produced work characterized by just such disturbing correspondences.

De recente editie van Canadian Art, me toegestopt door een journaliste,

Nadat ik in een verre buitenwijk in een bakkerij twee broodjes gekocht heb, eentje met garnaal- en eentje met kabeljauwsalade, waarna ik omstreeks halfelf de binnenring neem en voorbij de oprit naar de autosnelweg links volg richting Flora zonder ander obstakel dan een bepaalde hoeveelheid verkeerslichten, betreed ik een gezellige ruimte waar onder twee schijnbaar volstrekt identieke schilderijen een journaliste in gesprek is met net die persoon die me tijdens de zomer van 2003 aan Ron had voorgesteld. Ze stopt me een recente editie van Canadian Art toe. De persoon met wie ze in gesprek is, vraagt of ik zin heb in een kop tchai. Het gesprek komt heel even op de ingrediƫnten die je dan gebruiken moet en dat je de thee in melk te koken hebt. Het gloednieuwe, vlekvrije en misschien ook voorlopig door niemand ingekeken exemplaar van Canadian Art heeft een witte wikkel. Het blijkt om een reproductie te gaan van het werk Ostend Binoculars, of zoals het er staat: Oostende Binoculars(2), wat zich aan de binnenzijde van de wikkel bevindt met een handgeschreven mededeling van Krista op de witte buitenzijde,(3) Krista die zich over het nalatenschap van Ron ontfermt wat tien jaar nadat hij in Amsterdam van de sokken gereden werd, amper twee maanden na Jewels by Huebner,(4) een artikel in bovenvermeld magazine opleverde en het vooruitzicht dat er binnenkort in Halifax misschien ook een overzichtstentoonstelling volgt. Het biografische supplement geeft aan dat veel van het werk van Ron Huebner in Maastricht en Amsterdam tot stand kwam.
Mijn bijdrage is beperkt. In 2003, toen Wouter(5) me aan Ron voorstelde, of, voor de hand liggender, het werk van Ron introduceerde, hadden we net de huidige crox-ruimte in de Lucas Munichstraat operationeel en konden we dankzij de zeer bereidwillige medewerking van de eigenaars van het pand in de Onderstraat op die in het Gentse stadscentrum gelegen externe locatie het reeds midden jaren negentig opgestarte instalraamproject heropstarten. De gesprekken met Ron, die in 2003 vaker in Gent was, vonden steevast in het zich vlak bij bevindende Pink Flamingo's plaats, waar we soep en koffie dronken. Ron had vrijwel meteen een idee van wat hij met het instalraam zou kunnen doen: Jewels by Huebner, een werk dat in 1998 ontstond. Het werd een van zijn laatste presentaties.
Wat me beviel aan Ron was het geestelijke traject, wat, nu ik voor het eerst inzage heb in het net zo complexe als coherente totaal van z'n oeuvre, uit elk werk blijkt. Vaak bleven we uren aan de praat. We maakten grapjes. Het gebit van Ron zag er niet te best uit. Hij had geen geld om daar wat aan te laten doen. Een jaar of twee eerder had hij in Parijs geresideerd. In Nederland was het voor het eerst fout gelopen met de funding. Ze hadden de geldkraan dichtgedraaid. Hij kon niet eens terug naar Canada, zat met de handen in het haar, had schulden, zag zich genoodzaakt om vervelende karweitjes op te knappen, had bijgevolg amper tijd om zich op z'n artistieke werk te concentreren en financiƫle support konden wij evenmin leveren omdat er simpelweg geen budget voorhanden was, maar er was wel het idee, een plan, om Ron te inviteren voor een eventueel wat groter project, waar Ron zelf niet uit was en dat hij zonder budgettaire ondersteuning wellicht toch niet zou weten uit te voeren. Van een van de teksten die hij in de in glas uitgevoerde diamanten aangebracht had, zei hij, herinner ik me, dat een taxichauffeur het gezegd had.

(1) Robin Peck, The Once and Future Sculpture of Ron Huebner, Internal Flame; Canadian Art, Spring 2014, p.104.
(2) Ron Huebner, Oostende Binoculars / Untitled. Glass, rubber, concrete, plastic, seawater. 35x30x5-10cm. Private Collection. Glass binocular form filled and sealed with sea water from Oostende, Belgium creates an internal wave movement when viewing. Archive B-05.
(3) Krista Huebner, zus van.
(4) Jewels by Huebner, crox 111, 1 december 2003 - 4 januari 2004. Locatie: Onderstraat 26, 9000 Gent. Begin maart 2004 het ontstellende bericht: Ron van de sokken gereden.
(5) Wouter Cox. Mede-oprichter van het flamboyante Barbabelge (1995-1998/99). Crox 11, toen aan Sint-Jacobs, januari 1991. Tegenwoordig beheerder en bezieler van Post-X te Merelbeke.

Geen opmerkingen: