zaterdag 8 augustus 2015

in de keuken


In Pasta Artigiani staat het op bladzijde 121 in het hoofdstuk pasta al forno. Wat u op de foto ziet is het topje van een enorme hoeveelheid pasta en patat, met mozarella en geraspte gran padano. Wat eronder zit beantwoordt slechts zeer ten dele aan het recept op bladzijde 121, Pasta e patate al forno con scamorza, gebakken penne met aardappel en scarmozakaas, om een reden die te eenvoudig is om te bedenken. Hoewel ik over zo goed als alle ingrediƫnten beschikte, ontbraken er ook een paar, de plakjes pancetta bijvoorbeeld, Italiaans spek gekruid met kaneel, nootmuskaat en kruidnagel, de ricotta, de Parmigiano Reggiano en de scamorza. Scamorza is gerookte mozarella en zouden ze alleen in speciaalzaken hebben.
In het keukentje had ik geen pancetta, wel een aubergine, tomaten, champignons, ajuin, look, rode peper, courgetten, wortelen, prei, aardappel en venkel. Ik besloot om de pancetta in te ruilen voor een courgette, een niet van belang gespeende beslissing aangezien een groot deel van de voorbereiding van het gerecht aan de pancetta gewijd is en er hiermee, om die voorbereiding te kunnen uitvoeren, een vervangproduct nodig was.

Nico, van het kookboek, vond dat ik, los van de dingen waarover ik niet beschikte, voor het experiment in elk geval over volgende ingrediƫnten hoorde te beschikken:

50g boter
olijfolie extra virgin
1 middelgrote ui, gesnipperd
100 g plakjes pancetta > courgette, in stukjes
2 salieblaadjes
2 takjes oregano
tomato passata
penne van goede kwaliteit
aardappelen, in blokjes van 1 cm, te bewaren in koud water
scamorzakaas > mozarella, in dunne plakjes
200g ricotta
fijn zeezout en versgemalen zwarte peper
Parmigiano Reggiano > gran padano (van zeer goede kwaliteit, Hinkelspelpadano)

Rond het middaguur begon ik het met schillen van de aardappelen, die ik vervolgens waste, in plakjes en in blokjes van 1 cm sneed en in een kom met water dumpte waar ik een flinke hoeveelheid zeezout aan toevoegde. Over dit laatste stond niets in het kookboek van Nico Zoccali. Ik herinnerde me iets wat Bobonne me ooit verteld had, dat je geschilde aardappelen, nadat je ze gespoeld had, in zout water leggen moest.
Ik verwarm de boter en de olijfolie in een pan, voeg de ui, de courgetten, de verse salie en de verse oregano toe, wacht tot de ui helemaal gaar en zacht geworden is, voeg de passata toe en laat het samengevoegde gedurende enige tijd koken en sudderen. Ik kook de penne en let er op dat ik de kookpot van het vuur haal voor de pasta al dente is. Ik kook de aardappelblokjes in een pan. Als dat gebeurd is wordt de ovenschaal bovengehaald. De reguliere volgorde is onderin een bodem met pasta en tomatenmengsel, dan de mozarella en de ricotta, af te werken met zout en peper, dan de rest van het pastamengsel, de aardappelen, nog een laag mozarella en de geraspte kaas.
Bak het gerecht ongeveer 10-15 minuten, staat er, tot de kaas goudbruin is. Dat deed ik, terwijl ik smulpaperig dunne sneetjes stokbrood met St. Felicien bevlokte en smikkelde, van de ricard nipte en het restant van de mozarella naar binnen werkte.

Geen opmerkingen: