woensdag 9 september 2015

940


940. Stilleven met Les gommes van Alain Robbe-Grillet en Nature morte van Jean Siméon Chardin. Olieverf 42x36. Transparant oxide rood-lak, atrament, gemengd wit, Lasur oxid orange, ultramarijn, German Earth, olie- & terpentijndrab.
Aanvankelijk nummer elf van de voor Voorkamer gekonterfeite reeks Negen verschillende stillevens. Toen een compositie met Les huitres van Edouard Manet.(1)

(1)

In de tweede versie, waar een nature morte van Chardin in de plaats komt van het werk van Manet, komt een roman bovenop de boekenstapel te liggen, wat het belang van de nature morte van Chardin decimeert. De roman is een 10/18, Les gommes van Alain Robbe-Grillet. De editie heeft een reproductie van een werk van de Chirico op de cover. Het lijkt ingewikkeld, maar eigenlijk hou ik wel van dit soort obstructies: een boek met de Chirico op de cover pal op het werk van Chardin en daarbovenop ook nog eens het gegeven dat de cover horizontaal en het werk van Chardin verticaal gelezen hoort te worden, een verwarring die mijn goedvinden heeft.
Beckmannetjesachtig: wit en zwart zijn dominant. Ik opteerde inderdaad voor een scherp licht-donkercontrast. Zo kon de enorme hoeveelheid informatie tot twee blokken gereduceerd worden. Het atrament, een zwart uit het assortiment van Mussini, is dominant in de donkere partijen en werd toonaangevend in de tussenzones. In die tussenzones is het een vlakke, groene toon, wat aansluit op de grijstoon die het drab van olie en terpentijn bood. De warme toonaard, wat in de eerste versie ontbreekt, biedt twee pigmenten, meer niet, het transparante rood-lak oxide en Lasur oxid orange. In de tussentonen is het oliedrab bepalend.

Geen opmerkingen: