woensdag 16 december 2015

woensdag 16 december

Transcriptie van Monday 16 December, The Virginia Woolf Diary volume 5; Penguin Books, 1982; p. 343, DECEMBER 1940.

personages:

Een dame
Een kip
De lakei
Heinrich von Schlump
Oliver Oliphant


LAKEI
Ritmeester von Schlump, Madame.
SCHLUMP
Madame. Heinrich von Schlump, Madame. Maakt een handgebaar met alle vingers tegelijk.
DAME
Schlump, godverdomme zeg, ik zit de hele dag over Tom Eliot gebogen, ik heb godverdomme bijna tweeduizend bladzijden gelezen.
SCHLUMP
Ik zit onder de stront, Madame, excuseert u me.
DAME
Kijkt verrast om zich heen, eigenlijk ook alleen maar alsof ze verstoord uit een comic opkijkt, en stelt geamuseerd vast dat Heinrich niet de enige is die in z'n broek gekakt heeft.
KIP/LAKEI/OLIPHANT
Een als kip uitgedoste komediant reikt de lakei een papiertje aan. Dit wordt opgemerkt door de oude Oliver Oliphant, die zich slepend - stapvoets - voortbeweegt, een ogenblik later zuinig een witte zakdoek uit de binnenzak van z'n colbertje opdiept en nog voor hij de zakdoek naar z'n neus- en mondholte had weten te brengen luidkeels niest.
DAME
(fluistertoon:) Ik heb Terry gevraagd of ze. Morgen rijden we naar het depot. Tweeduizend...
SCHLUMP
Ik zit onder de stront, lieverd, excuseer me even.
DAME
Luister godverdomme. Tweeduizend bladzijden.
SCHLUMP
Excuseer me. Madame... (kucht) Laten we het hier een andere keer over hebben. (kucht) Wat zie je er verrukkelijk uit.
DAME
Luister godverdomme. Tweeduizend bladzijden. Daar zijn we 4 dagen mee bezig geweest.
SCHLUMP
Had je aan je reet geplakt kunnen hebben. Daar ben ik 4 dagen mee bezig geweest.
LAKEI
Mijnheer...
DAME kijkt ontstemd om zich heen
Fuck, Heinrich, wat een stank, godverdomme.
SCHLUMP
Ook de schilderijen. De boeken, de tafels, de magazines met heidense taferelen, alles waarover je zei dat het overbodig was,
ook de kiel van opa,
ook de portretten van Hitler in het salon, ook de holle blootheid van het boek,
alles, ook het boek, alles wat we eerder aan de vlammen prijsgegeven hebben, ook deze vinger,
ook de pen die nadat jij bloedend neerstortte in een hoek onder de tafel beland zou zijn,
DAME
Er is zoveel te doen.

Geen opmerkingen: