zondag 16 oktober 2016

katrijn, chloe & jitse


De historie met Katrijn begon een hele tijd geleden al, toen Katrijn aan KASK studeerde. Lore introduceerde de stoelendans van Katrijn en Jitse.
Eerst was het een filmpje, daarna het eigenlijke ding. Tijdens een of andere openingsavond in croxhapox, ik herinner me niet voor welke productie, deden Katrijn en Jitse de eerste versie van de stoelendans.
Vandaag rijden we naar de Eskimofabriek. Op het terrein heeft NTG een depot, een zaal als een voetbalveld met een verdieping extra waar duizenden en nog eens duizenden stoelen bijeenstaan. Vijgen flankeren de poort. Het wegdek is nat. Het is een mooie plek met een zaal voor paaldansen, met kantoren en stapelruimtes, met bomen die stoutmoedig midden het asfalt staan. Flup, die sinds 25 jaar voor NTG werkt, coƶrdineert de toestand.
De vader van Katrijn is een loods die op Terneuzen vaart. Vroeger, toen het nog lekker varen was, eind jaren zeventig begin jaren tachtig, deed hij de wereldzeeƫn. Ze hadden altijd twee drie dagen om op de plekken waar ze terechtkwamen rond te hangen. Ze deden de kroegen, verkenden het terrein. Tegenwoordig is het slavenarbeid, de containerschepen varen in en gaan meteen weer weg. Hij koos voor Gent Terneuzen.

Een loods leidt het traject, hij bevindt zich niet op een van de sleepboten maar in de cockpit van het schip.
Vandaag heeft het traject honderd stoelen die van het NTG depot op het terrein van de Eskimofabriek naar croxhapox verscheept worden.


Met Flup komt het gesprek op politiek. De verkeersomstandigheden zijn een tegenvaller, waar ik niettemin handig mee omspring. Ik ben vertrouwd met de Gentse verkeersproblematiek, wat vooral voor Groen een thema is. Ik ben geen voorstander van dat gedoe. Als politicus zou ik het de facto anders aanpakken. Wat is de zin van parkeerzones?









Geen opmerkingen: