maandag 16 april 2018

981

981. Na het lezen van Nachtpassagier. Olieverf 53 x 41. [2018] Het boek bovenaan de stapel is niet Le passager de la nuit van Maurice Pons, in de vertaling van Mirjam de Veth __wat begint met DE AVOND VIEL, en dan: We reden zonder iets te zeggen __, maar Ribbel met R; wat aanvankelijk ook de titel gaf, Stilleven met Chianti en Ribbel met R; Chianti, stond er, met Chianti en Ribbel met R, en het boek bovenaan de toren had ook de cover van Ribbel met R __Emotion Pictures van Wim Wenders onder Ribbel met R en daaronder Begrijpend lezen van Alejandro Zambra, dieper onderin ook nog The Parallax View met Lenin at the Smolny Institute van Grigori Shpolyanski op de cover, en boeken en magazines, zo blijkt nu, die er ongetwijfeld veel eerder terecht gekomen waren en onder Zizek verborgen zitten, een editie van Leica, het eerste nummer van jaargang 1979, open op de bladzijde met een huiskamerportret van de Chirico, On Hashish van Walter Benjamin, Mexico, een Fifties rariteit, drie biografische portretten van Rowohlt & ço, Rilke, Horvàth, Bernhard, en helemaal onderin, haaks op de boekenstapel, C. F. Hill en Broodthaers, Broodthaers open op Un sur la route; een boekenstapel die geleidelijk aan grijzer werd [mengtonen van Gris de Payne, terre verte, Hooker's green, Asphaltlasurton, Kaltgrau] en een trage kantelbeweging begon te maken tot de wijnfles, geen Chianti bovendien maar een cru van les Terrasses du Larzac, helemaal vooraan rechts terechtkwam en tegelijk een hoek zichtbaar werd die zich aanvankelijk buiten beeld bevond, met schriftjes en Zeilend gezin, een compendium voor de vrouw aan boord. En ten slotte schoof ook VOIR mee in, Images du monde d'aujourd'hui, nummer 21, winter 1944, een door de geallieerden in Parijs of Londen gekonterfeit magazine __lezersbrieven en bijdragen konden naar een adres in Parijs of eentje in Londen gestuurd worden.

Geen opmerkingen: