donderdag 5 juli 2018

blz. 127

In Olga zit ik op bladzijde 127¹ :

'The world is getting darker and darker,' the two men sitting next to me agreed. As far as I had understood, they were flying to Montreal for a conference that would be attended by oceanographers and geophysicists. Apparently since the sixties incident solar radiation² has fallen by four per cent. The average rate of light on the planet going out is around 1.4 per cent per decade. The phenomenon is not pronounced enough for us to be able to detect it ourselves, but it has been noted by radiometers. Radiometers have shown, for example, that the amount of incident radiation reaching the USSR from 1960–1987 actually decreased by one-fifth.³
What is the reason for the darkening? It isn't known exactly. It is supposed that it has to do with air pollution, soot and areosols.

Er zijn boeken die ik in één ruk uitlas,⁴ andere waarin ik het halverwege, net voor de eindmeet of na 70 bladzijden voor bekeken hield,⁵ na 70 bladzijden of na anderhalve bladzijde,⁶ of waarin ik een halve eeuwigheid na aankoop  – min of meer zoals verwacht kon worden – nog steeds niet begonnen ben, en dan ook nog die boeken waarin ik traag, soms moeizaam vorder, niet omdat de schriftuur te ingewikkeld is, dat is een type, vermoed ik, dat tot een van de vorige categorieën hoort, maar om het leesgenot, dat van nature snel of traag is, zelden iets tussen die uitersten in, niet in één keer op te hebben: La vie mode d'emploi nam maanden, Der Mann ohne, 3 delen, bijna een jaar. Tegenwoordig lees ik boeken haasje-over, waarbij er van recent aangekochte exemplaren altijd wel twee, drie voorin komen te zitten: Alte Meister van Bernhard (een Engelse vertaling) is er zo een, Flights van Olga Tokarczuk, Packing My Library van Alberto Manguel, waaraan ik net voor de zomer begon, River van Esther Kinsky, Collected Stories van Arno Schmidt en het al net zo verrukkelijke Pond van Claire-Louise Bennett, [ ]

[1] Olga Tokarczuk, Flights; Fitzcaralldo Editions, 2018.
[2] invallende straling
[3] Nearly one-fifth of women over 75 are at risk of living in poverty. [The Guardian, July 2, 2018] Around one-fifth of Virunga National Park will be opened to oil drilling. (BBC, June 29, 2018]
[4] 
Pale Fire, Espèces d'espaces, Ecuador, Dr. Faustus, Een held van onze tijd, De baai van Kara-Bogaz, Nachtpassagier, De Autonauten, Caprice de la reine, Geboortegrond, [ ]
[5] Ulysses, Misdaad en straf, [ ]
[6] Omega Minor.

Geen opmerkingen: