woensdag 2 januari 2019

pas geverfd

                       4
alleen nog de tijdstippen, de plekken, de uren, een moment, nieuwe en oude dingen met de schaduw van die dingen

Ik sla Benjamin open, –– , zonder –– of liever, met leesbril –– maar die vind ik niet meteen ––; zonder is wat ik op tafel voor me heb herleid tot een rechthoekig bord grijze soep. Met –– bril die als steeds onderin de handtas zit – kan ik zonder moeite of inspanning het nummer en de titel bovenaan de bladzijde ontcijferen :
    37    ONE–WAY STREET,
in één oogopslag heb ik beide bladzijden voor me :
    ONE–WAY STREET   36   37   ONE–WAY STREET Ondanks het schemerduister, de plek : het moment, een tijdstip : (hij hield niet, heb ik het daarover gehad? Hij hield niet van wat zich onaangekondigd voordeed.
––; zonder leesbril is het boek, dat nu open ligt op een tafel achterin het zuinig verlichte parterre van wat ooit een danszaal was, herleid tot ––n grijze rechthoek, voor–, als ik niet beter wist, of nagerecht van [interessanter overigens dan wat ik me hierbij voorstellen kon), folie, iets te dof om het als zilverpapier te hebben; de dotted pages van het Moleskine schriftje waarin ik nog niet begonnen ben; een met grote voorzichtigheid, zo komt me voor, tot rechthoekige vorm [laminaat, tegel, grijssteen] samen– het heeft idd. onmiskenbaar duidelijk de vorm van ––n rechthoek –geperste hoeveelheid lettertekens, Sumerisch? een schrift zonder specifieke identiteit, Latijn? –– wat door de atmosferische omstandigheden (ik bevind me op enige afstand van de dichtstbijzijnde lichtbron) tot een idd. verrassend interessante monochrome étude herleid wordt :

zonder leesbril
    VII. The freedom of conversation is being lost. If, earlier, it was a matter of course in conversation to take interest in one's interlocutor, now this is replaced by

met leesbril
    VII. The freedom of conversation is being lost. If, earlier, it was a matter of course in conversation to take interest in one's interlocutor, now this is replaced by

Het licht half wel half niet aanwezig, diffuus. Zonder leesbril een zompige brij, net alsof de woorden onder een dunne laag paraffine zitten.

Overal in de gelagzaal, die zich ver tot aan het nog amper aanwezige straatdecor uitstrekt, bevindt de wat vaklui indirecte verlichting zouden noemen zich op schijnbaar strategische plekken, in of vlakbij de oksels van het plafond. Om wat ik had willen lezen vlot te trekken,

    VII. The freedom of conversation is being lost. If, earlier, it was a matter of course in conversation to take interest in one's interlocutor, now this is replaced by¹

–– zodat ik uren later pas, aan de schrijftafel, lees wat er wat verderop, halverwege de bladzijde, staat : That is why the air is so thick with life theories and world views, and why in this country they cut so presumptuous a figure, for almost always they finally serve to sanction some utterly trivial private situation.²

[1] now this is replaced by inquity into the cost of his shoes or of his umbrella. Op. cit. blz. 37.
[2]
Op. cit. blz. 37.

[ ]

Geen opmerkingen: