vrijdag 28 februari 2020

plekken

Lelijke plekken? zegt de ouwe, en hij bekijkt me met een scheve blik, Ja, lelijke plekken, zeg ik, Met een blik van, Ik verzamel lelijke plekken, zeg ik, dat hij daar voor het eerst van hoort, dat iemand prentbriefkaarten van lelijke plekken verzamelt, Beton, zeg ik, de prentbriefkaarten die hij verkoopt, en hij heeft er honderden, honderden, zijn prentbriefkaarten van mooie plekken, zie ik hem denken, hij was zich er niet bewust van geweest, dat het lelijke plekken had, dat iemand wat hij als mooie plekken verkocht lelijke plekken vond. Gij verzamelt lelijke plekken, had hij gezegd kunnen hebben, ik verkoop ze. Soms maak ik een uitzondering. De prentbriefkaart met een zicht op de baai van La Escala is zo'n uitzondering. Afgestempeld in Gerona. Jaren zeventig. Het vierde cijfer is een 0, een 3, een 5 of een 6. De foto werd ergens halverwege of eind jaren zestig gemaakt : ik zie een Hepburn dameshoed achterin de witte auto die naast de kantine staat, en dan is er ook nog dit detail : een van de affiches promoot een corrida met Amina Assis, een Colombiaanse torera die net in de jaren zestig haar grootste triomfen had. Tekst : Chère Albertine, Nous sommes très bien arrivé en Espagne. [dertig jaar na Walter Benjamin die daar ergens in de buurt begraven ligt] Tout va bien le temps est beau j'espère qu'il fait encore beau en belgique. Te voilà rassurée. Nous t'embrassons tout deux et de coeur. Ton frère et moi. Albert. Mathilde.
↓ Calais. LA COTE OPALE. (Pas-de-Calais) H. 1.672 R - La Rue Royale. Auto's. Geen witte wegmarkering. Het zebrapad is geel. Zomer. Blote benen. Op het trottoir een dame in een rode jurk, de persoon achterop de motorfiets maakt een handgebaar. Kennen hij en de fotograaf elkaar? Hotel Sauvage.
↑ Images de France. Charenton. 8. La piscine.
↓ Lavagna. Hotel Sud Est. Genova. Afgestempeld op 6 augustus 1966.
↑ Foggia. 11 San Giovanni Rotondo. Giardini Pubblici. Postzegel met een afbeelding van Castello di Bosa. Eind jaren zestig.
↓ Images de France. Ivry (94) – Les Nouveaux Quartiers.
↑ Marbella. Puerto Banus. Afgestempeld in Marbella op 8 januari 1990. Tekst : Beste Jantje, Ik denk wel dat het hier beter weer is dan in België. Van tijd tot tijd zit ik in de zon en ga veel wandelen. Dit is een haven met prachtige boten niet te ver van mijn hotel. Het beste en tot het einde van de maand. Dikke kus.
↓ Beograd. Hotel "Jugoslavija". Turistkomerc biro za turistcku propaganda – zagreb.
↑ Nog zo'n uitzondering: Peniscola. Costa del Azahar. Subida al Castillo. Afgestempeld in Tarragona op 11 juli 1981. 
↓ Bay Bridge. Pensacola, Florida.
↑ Images de France. Mont Noir. St-Jans-Cappel (Nord) – La Douane.
↓ Rotterdam. Metro.
↑ Laon (Aisne). Le centre ville. (cliché J-J Dubray)

Geen opmerkingen: