dinsdag 11 september 2018

twee geopende doorlaatklepjes

werk. werken. openbare weg. versnelling van rijstroken. pinguïn. traag tot stilstaand verkeer. flitspaal. ambtenaar in shorts, desgewenst file. zelf je apparatuur maken, jongen, zei ik in het ruitje, zelf je apparatuur maken. lichtsnelheid. het opengebroken terrein ter linkerzijde, het terrein ter rechterzijde, opengebroken, graafmachines, werken, zandheuvels, prachtige zandheuvels. ooit herinner ik me zandheuvels; wat ik nu pas bedenk. het trage, onhandige stappen van de pinguïn. in pinguïn op ijs, hoe zou het met die roman zijn, in een badkuip. maar een roman, roman mijnheer. zeg dat hij naar beneden komt. het beertje. ah! opengesneden ter linker. ah! opengesneden ter rechterzijde. ah! kapot. ah! ah! circumscriptorisch blanco. kijk! daar! een maïsveld. lidwoord aanpassen. het. het maïsveld. atlantische storing op weg van [] naar. van/naar maïsveld. bewolkte hemel, nucleaire zonsondergang, molenwiekend kapitaal, nekschroef. het landschap is een mierennest, gekrioel van zich permanent onderweg bevindende deeltjes. in klierzweet kwijl op de openbare weg. als in een droom : gemolenwiek hoog boven het landschap. pasolini. wat ik om wat voor reden ook nog altijd, dertig jaar nadat ik de tekst voor het eerst las, van alle, pasolini presenteert het als gedicht, van alle gedichten het meest indrukwekkende gedicht vindt. en van alle dichters pasolini de meest recente. komisch : terwijl ik in een kleine vracht over de autosnelweg raas en hoog boven het wegdek een bibliotheek van atmosferische dampen.

Geen opmerkingen: