zaterdag 15 september 2018

geel

Sometimes the story only pretends to be a dream. Alberto Manguel [1]

Brooklyn aan het eind van de tunnelstraat en een QUICK Repair, smartphone herstelling, waar een pruikenwinkel was, & op de ruit van een kledingzaak die het gelijkvloers van een hoekpand in beslag neemt GINGER, goudgeel. Ik had me niet herinnerd hoe het kwam, had ik gezegd. Ik had me niet herinnerd waarom ik hooguit enkele dagen of weken eerder aan haar had gedacht, aan Ginger, die ik niet meer gezien had sinds we de fabriek ontruimd hadden, en Spencer, die ik sinds we de fabriek ontruimd hadden evenmin ontmoet had –– dagbladverschijnsel? advertentie? film? nee Het goudgele logo van een kledingzaak, gele limonade, de wegmarkering op een truitje. GEEL. CHAPTER 8 Fritz Fränkel: Protocol of the Experiment of April 12, 1931 [Fragment] A CERTAIN MINIMAL EFFECT made itself felt after three-quarters of an hour, although doubtless it was greatly helped along by the test subject. Particularly interesting, in the context of the following protocol, is a remark having to do with a "competition between yellow and green." The remark was occasioned by prolonged contemplation of a piece of tinfoil. [2] [geel]

Alles is geel, de boterpannenkoeken, de truitjes in de vitrine van eerder vermeld normantiquariaat, mosterdgele truitjes, de limonade, oogverblindend : het felle geel van een kledingstuk in wankel zonlicht; cadmium dat zich in talloos veel variaties voordoet (ongenuanceerd). Geel. Het geel van, tja, van wat het geel, van, van Katz bijvoorbeeld, van, veronderstel ik, van Michaux, van Michaux veronderstel ik, van, van, het geel van, van Padilla natuurlijk, het geel van Padilla, het geel van Cummings, van Cummings natuurlijk, en het geel van, van van van van van van, van Cummings zoals ik al zei en van, van, en van, van het bovenvlak, van het bovenvlak van, van het bovenvlak van een kopje thee, ja, ja, van een kopje thee, het geel van het bovenvlak, van het ypsiloïde bovenvlak van, van het in het rond draaiende bovenvlak van, het transparante geel, het transparante, mosterdgasgele, het geel van het transparante, mosterdgasgele bovenvlak van een kopje thee, en dat geel, dat mosterdgasgroene geel, net dat geel, exact, net dat geel exact het geel van de truitjes in de vitrine van GINGER in de tramspoorstraat.

De Volksrepubliek doet uitverkoop. Het gele gesol, een shopping tas, GAME MANIA, groen op geel, het Biedermeyermaatpakgeluk van de tramspoorkolonie, het Biedermeyermaatpakgeluk van de soortgenoten, het exact aantal slachtoffers onbekend maar er is televisie voor iedereen. Op een van de bovenverdiepingen vlak tegenover vermelde kledingzaak biedt firma Max Ernst een appartement op maat van de Biedermeyerconsument. & dan gaat mijn blik naar de vitrine van de kledingzaak, de truitjes, het logo, het mosterdgas. Een filmische beweging die onderbroken wordt, abrupt, door het geelbrutaal van een hangbuikvarken aan het handvat van een kinderwagen, die knuffelende, strompelende, zich in voedingsresten voortbewegende schimmen van het nieuws op een.

[1] Alberto Manguel, Packing My Library; Yale University Press 2018; p. 90.
[2] Walter Benjamin, On Hashish; Harvard University Press 2006; p. 71.

Geen opmerkingen: