maandag 3 oktober 2016

tsjak tsjak

Tsjak - tsjak. Waar het geluid vandaan komt? Midden het kruispunt
ligt een door autobanden platgewalst plastic colaflesje.
Elke auto intussen die het kruispunt aan Krommewal en Goudstraat neemt
dendert over het platte flesje met voor-, tsjak, en vervolgens achterband,
tsjak, of rateert het, maar nooit zo, vermoed ik,
dat ook maar een van de bestuurders van de vaak prachtige auto's het flesje opmerkt.
Tsjak
Tsjak
Met elke aanraking
Tsjak
Tsjak
veert het vertrappelde flesje heel even op en net hierdoor komt het
na verloop van tijd
buiten het traject van de aan het kruispunt passerende voertuigen te liggen. Oef.

Vreemde mogendheden hebben het plastic flesje - wat ik pas na verloop van tijd opmerk -
verplaatst
tot het kennelijk zonder dat dat inspanning vergde tien meter verderop
vlak naast een zebrapad kwam te liggen
waar het door een voetganger - tsjak - onder de voet gelopen wordt.

x

Ik hou niet van beroemde mensen. Ze komen me zo dik voor dat zelfs olifanten en nijlpaarden en op een dieet van cola, chips en MacDonalds vegeterende slomo's niet meer volume dan een zuurtje hebben. Waar ook nog bijkomt dat roem vulgariseert. Het staat niet netjes, het is vulgair.

x

Weet je wat het mooiste boek van de hele wereld is? Het mooiste boek van de wereld, van de hele wereld bovendien, is de ontdekking van de wereld.
Met tranen in de ogen zit ik naar de achttiende bladzijde van die ontdekking te kijken. Neem me niet kwalijk, wat bedoel ik, is dit het mooiste boek van de hele wereld?
Van een vrouw beweren dat ze de mooiste is, de mooiste van de hele wereld, is net zo onzinnig.
Van een idioot beweren dat net hij... Het valt te proberen.

Geen opmerkingen: