zondag 1 april 2018

zondag 1 april

Transcriptie van Wednesday 1 April, The Diary of Virginia Woolf, Volume 5, blz. 21-22; APRIL 1936

[1] ____ die 70 bladzijden, dat was ik vergeten. Geen tijd voor gehad, zei ik. Trouwens, Mirbeau, staat daar een vervaldatum op __vroeg het me af __ Exact wat Verdegem gezegd had trouwens, zei Van Massenhove. En in het keukentje stonk het naar appelrot en kopzuur. Trouwens, vierhonderdzesendertig bladzijden, zou Verdegem gezegd hebben, wie gaat dat lezen. Iemand moet het doen, had Van Massenhove gezegd. Verdegem die naar een reep vlakgom zat te staren met een blik van doe het zelf. Het afvoerputje zit verstopt, zei ik. ________ ahum [2]
[2] Kaputt. opnieuw Het oudmodische exemplaar dat we toegestopt kregen een Editions Denoël uit 1946; zaak in extremis afgehandeld door Van Massenhove; de stagiaire noteert het nummer in het register: abductie: slikdebiet: nummer 17307. Verdegem zit op bladzijde 176. strak, ex-libris, uitgelijnde snor; notitie op titelpagina uitgevoerd met aleppo-inkt; hadden we trouwens niet langer in voorraad; is archiefinkt goed, vroeg de stagiaire; JUFfrouw, zei Van Massenhove, JUFfrouw; en Verdegem met de verlossende woorden: vanaf hier kan het, vanaf hier kan het zei Verdegem: ––Je vais le mettre knock-out au premier rond; c'est vous, Schmeling, qui servirez d'arbitre __ Verdegem sprak, & heeft gesproken, dus alles tot en met bladzijde Ding Dong. Alles tot en met bladzijde ______ Is dat de deurbel? nee Het mobieltje van de stagiaire. 178 alles tot en met bladzijde 178 gaat eruit. 178, heb ik, zei ik. En dan bijvoorbeeld tot bladzijde 256 –––? Laatste zin in dat geval Et moi aussi je levai la tête, Et Cetera, tot en met: dans la plaine lointaine, punt. En zo hadden we Malaparte; reepval Verdegem met pen en stempel; boeken dicht, zaak afgesloten.
[3]

Geen opmerkingen: