zondag 8 april 2018

zondag

WE HADDEN onze plaatsen weer ingenomen [1] Een kartonnen doos, twee boeken, het schriftje–– en de motor draaide weer op volle toeren Het verschil tussen een installatie en een performance–– ;–– ;–– Anthe had ons op de kerktoren attent gemaakt. We hebben in Senegal gewoond, zei ze. De dagkaart was op. Ze kon wel nog soep serveren, tomatensoep zoals later bleek, en flensjes, drie in een pan, zei ze; en dat herhaalde ze: drie in een pan. Een dag eerder waren we in Rochefort geweest; in de abdij willen ze geen pottenkijkers; een gek op een scooter stormde over het geasfalteerde terrein. Het idee om naar Cap Griz Nez te rijden hadden we laten varen toen bleek dat Pas de Calais het hele weekend met een Atlantische storing te kampen zou hebben. ––Het verschil tussen resolve en make up one's mind is dat het laatste betekent: Iets ten zuiden van Namen gingen we van de autosnelweg af. Twee boeken, zei ik. In de meest recente van beide edities [2] zat ik bladzijde 36: Like many children I scrupulously avoided the cracks in the sidewalk. If I ever accidentally stepped on one ––A vroeg of ze een exemplaar van Le petit Prince hadden. Hadden ze niet. Le petit Prince hebben we best vaak, zei de dame–– ze controleerde wat Les petits chevaux de Tarquinia had, 4 euro zei ik, ah mais oui, en effet, zei ze ––maar die exemplaren zijn altijd zo weer weg, lachte ze. Ik vroeg of ze wist waar je was. Nee, zei ze. In het andere boek, iets van Bernhard, zat ik op bladzijde 147; maar in geen van beide boeken had ik ook maar een zin gelezen toen we later die dag op een terras aan het kerkplein plaatsnamen en na de kaart grondig bestudeerd te hebben biefstuk en lamskotelet bestelden. Een installatie, zei je, is: je kakt op de stoep, vlak voor de deur van het belendende pand, en als dat gebeurd is bel je aan. En wat is performance, vroeg ik. Een performance, zei je, is: je belt aan bij de buren en als ze opendoen kak je op de stoep.

[1] Maurice Pons, Nachtpassagier, bladzijde 47.
[2] Alejandro Zambra, My Documents.

Geen opmerkingen: