zondag 21 januari 2018

70 BLZ. [5]

(Fig. 2)
Twee, drie maanden thuis zitten en geen klap uitvoeren. Ideaal. Geen stress aan m'n bacchus. Zalig. En dan de draad weer oppakken. Waar zat ik... Bladzijde 379. Het infuus. Slaapverwekkend. Mijn lievelingstafel van vermenigvuldiging, die van de nul. Vooruit, bladzijde 379. Tja. Voor je 't weet loop je een leesvergiftiging op.
In deze editie, die van Wordsworth, waar aan het eind ook nog Finnigan's Wake volgt / / hier staat het, Wordsworth / / zit Ulysses op drie vier zeven, op drie vier zeven in deze editie; o! o! wat zeg ik - - - negen. 349. Juist. Zo is het. 349. En dan is 379 niet de drie zeven negentigste bladzijde, maar, volgt u me, de eenendertigste.
Normaal gesproken begint het op zeven. Zeven is regulier. Darwin, de J. M. Dent & Sons editie, het exemplaar dat ik hier heb: eerst een introductie; dertien bladzijden. Dan. Na de introductie? U zegt, we hebben de introductie gehad. Nee. Na de introductie, ik draai de bladzijde om, kijkt u zelf maar: een kieskeurig bijeengepeuterde biografie: WORKS: biografie: kritiek: 1 bladzijde. En hebben we 't gehad? Is het afgelopen met die introductie? Nee. Vier bladzijden korte inhoud. Ik tel ze. OK? Tel ik ze of tel ik ze niet? Komaan, geen half werk, ik tel ze. Een Twee Drie Vier. Vier. Vier bladzijden korte inhoud. Vier bladzijden korte inhoud wat, god zij gezegend, opnieuw begint met: introductie. Of hadden we die introductie al niet een keer gehad? Nee. Het houdt niet op. Na de introductie, kieskeurig bijeengepeuterd, het biografische vloermatje, dan een overzicht van alle hoofdstukken, en daarna, let op! want dan, ra ta taa. Het citaat. Drie. Origin of Species heeft er drie. Na dit nummertje eerst een rits toevoegingen, Additions and corrections to the text in successive issues of the book, ik lees wat er staat, door de auteur toegevoegde addenda, 6 bladzijden, en ook nog een overzicht van de vertalingen, waarbij opvalt dat de vroegste versie van Origin of Species helemaal nooit vertaald werd. Nu hebben we het wel gehad met die introductie, ja. Nee. Nee nee nee. Er volgt een historische schets of the progress of opinion on The Origin of Species, previously to the publication of the first edition of this work, en pas dan begint het. Met? Met een introductie.

ORIGIN OF SPECIES
INTRODUCTION
bladzijde 17

Maar... die introductie hadden we toch al gehad? Nee. Nee nee nee. Hadden we niet gehad. Maar. Ander voorbeeld.
MacFarlane, The Old Ways, korte inleidende notitie, begint bladzijde 5.
Salter, All That Is, korte inleidende notitie/ korte inleidende notitie? korte inleidende stilte? nee. vier bladzijden praise that good old bastard, en, ja ja, pas dan, maar eerst nog citaat, begint het, bladzijde 1, het begint bladzijde 1, All night in darkness the water sped past, zo begint het.
Wat ik zeggen wil: Gogol van Nabokov, de Oxford editie: begint bladzijde 7, Answered Prayers, Truman Capote: begint bladzijde 5. Dus. dus? Dus Dus. Dudes and suds make the army. Ulysses dus, deze editie dus, wat ik hier heb, dit exemplaar dus, dus wat ik zeggen wou: Maak van die eenendertig bladzijden zesendertig, maak van die eenendertig bladzijden achtendertig, maak van die eenendertig vijftig bladzijden, en dan pak ik zo meteen de draad weer op. Afgesproken. OK. Doen. En ziet u ze zitten kijken? Iemand leest in Ulysses godverdomme. Ziet u, ziet u hoe ze kijken. Ulysses godverdomme. En de schoonheid van de taal; hebben we het daarover gehad? Nee. Heb je op zondag geen muis mee lastig te vallen. Jaaaaa. Schrijf op: mijmerde Verdegem, heeft u dat? Mijmerde Verdegem. Die er bij zat alsof 't ie ook nog van z'n allerlaatste illusie beroofd was. Over elke zin is nagedacht! Begrijpt u wat ik bedoel? Over elke zin is nagedacht. Ritmisch [door getik van bestek getroubleerde stilte]. Jaaa, en het zijn er achthonderd! WAT. Achthonderd, mijnheer. En daar is niet alleen ritmisch. Nee. Ho ho. Nee. Daar is niet alleen ritmisch, daar is inhoudelijk over nagedacht! De Medusa zelf. Vlammende blik. Veelkantig. pasoppasoppasoppasoppasop Alle ramen open! INHOUD. Is van Massenhove bij u bekend. Onbekend? Ahum hum. Dat is de druk op de ketel. Volgt u? Inhoud is druk op de ketel. Met de moderne evaluatienormen: druk op de ketel, punt andere lijn.
Wat ik zeggen wou, nog eens twee, drie maanden thuis zitten en geen klap uitvoeren, dat miste ik een beetje. Alle ramen dicht, het zitvlees, geen perspectief, dat miste ik een beetje.
Op de bovenverdieping mensen die geen klap uitvoeren? Ideaal. Wat een uithoudingsvermogen! Wat een talent!

Geen opmerkingen: