dinsdag 2 januari 2018

972

972. Maandag. Stilleven met boeken, met lepel, met doosje en met nog wat dingen. Stilleven & variaties 19 n°5. [ ] Verborgen als het Kattegatt onder grijswitte albatrosvleugels: Ben Lerner, The Hatred of Poetry, Fitzcarraldo Editions 2016. Page 7, first line: In ninth grade English, Mrs. X required us to memorize and recite a poem, so I went and asked the Topeka High librarian to direct me to the shortest poem she knew, and she suggested Marianne Moore's "Poetry", which, in the 1967 version, reads in its entirety: I, too, dislike it./ Reading it, however, with a perfect contempt for it, one discovers in/ it, after all, a place for the genuine. De B bovenaan, onder het doosje: Phill Valack, Nude as A Newt, blz. 194-195, daaronder Walter Benjamin, On Hasish, blz. 22-23, en het protocol van z'n tweede experiment met hasjiesj, maar ik citeer Cendrars, Blaise Cendrars, de eenarmige typist, om van Cummings af te blijven --- /aapachtige buiging/ --- Cummings! Waar is Cummings. Weet je, we hebben Cummings over het hoofd gezien. Waar is Cummings godverdomme. Cummings, waar ben je. Wij hebben Cummings, zeg ik, en ik heb Cummings, bedoel ik. Niet aan een leiband. Zonder de tinkleurige betekenis hondenhok. Oud genoeg. Alsof iemand op Cummings te passen had. In de Penguin Classic of American Verse staat Cummings op 326. Over het hoofd gezien, bedoel ik. Cummings niet gelezen, dat is wat ik bedoel. Tot ik twee weken geleden, drie weken geleden, twee volumes, drie volumes, vier volumes van Cummings /het betreffende aantreffen/ en er twee kocht. Maar hij staat dus ook op bladzijde 326. En zo weet ik opeens wel waar hij is. He, Cummings, kom eens hier, Cummings. --- Nee. Cummings zegt nee. Et la table de l'architecte, ik citeer Blaise Cendrars, wat de bedoeling was, Et la table de l'architecte/ Est ainsi strictement belle/ Noir/ Avec une bouteille d'encre de Chine/ Et des chemises bleues/ Bleu/ Rouge/ Puis il y a aussi un litre, un litre de sensualité/ Et cette haute nouveauté/ Blanc/ Des feuilles de papier blanc. [ ] In het hondenhok: C. F. Hill, Vor der Zeit, en Ponge onder Hill. En nog wat dingen. [ ]

Geen opmerkingen: