zondag 6 november 2011

weekendalfabet

Alexeev Ann introduceert Valeriy Alexeev, een straatmuzikant die aan de Korenmarkt het mooie weer maakt.

Ann 1 is ik was vooral met de computer bezig. 2 is het was best aangenaam. 3 is er was een constante stroom van bezoekers. 4 is het was zo druk dat ik drie kwartier aan het toilet aanschuiven moest, de frigo was leeg geplunderd en er stond een file tot Gentbrugge.

Burundi Iemand die in Burundi voor de ambassade werkt, z'n echtgenote en het meisje zonder naam betreden de corridor. Ze komen voor het werk van Nele Tas.

lachband Wat we in crox missen: een lachband.

Oliver Kunkel We zitten over z'n website gebogen. Het wordt echt interessant als hij over enkele van z'n meest recente projecten begint, dingen die niet op de website staan. Van het een op het andere moment zit ik een houdgreep.

Sébastien en Veerle Met Sébastien komt het gesprek op Jacques Roubaud en Willy Roggeman. Veerle studeerde aan het KASK. Textiel deed ze. Sébastien vertelt dat hij gisteren, of was het vandaag, aan Sint-Lucas passeerde, in de Zwartezusterstraat, ze hadden er een voorraad kartonnen dozen met boeken op straat geplaatst, aan de doorgang naar de bibliotheek. Toen hij naging wat er te smullen viel, ontdekte hij dat het vooral om literatuur ging en zo kwam hij in het bezit van boeken van Willy Roggeman, Gust Gils, André Gide en Georges Duhamel. Roubaud, Quelque chose noir, hij noteert het in z'n moleskine. Ik heb het over La Joconde, Roubaud, La forme d'une ville change plus vite, hélas, que le coeur des humains, p.33:
Les vrais amateurs
pour voir la Joconde
ne vont pas au bout du monde
ni même au Louvre

Ils vont au coin de la rue
de La Rochefoucauld et de la rue
Notre-Dame-
de-Lorette
ils entrent dans le café
elle est là

Le tableau est sur le mur
beige et crème
le cadre est beige et crème et un peu orange
la toile est signée
de la main même de l'artiste
E.
Mérou.
C'est la Joconde
la Joconde de Mérou
En over Perec hebben we het ook, terwijl Veerle in de hall een dringende oproep afhandelt en nog wat mensen de keet betreden, dat hij W ou la souvenir d'enfance, hij las de Nederlandse vertaling, bijzonder interessant vond, intrigerend, en in La Vie Mode d'Emploi niet verder kwam dan bladzijde 70. Dat meen je niet, roep ik. Dat wordt overstemd door de papegaaien van Panamarenko. Het zijn net kinderen, merkt Veerle op.

spion
'Spionnen lezen uw tweets en blogs.' Dat staat in de Standaard. Wat zit er in uw schoentje, ja mijn voeten, wat peinst ge.
Dat m'n blog vooral door spionnen gelezen wordt, is een interessante evolutie.
Lui van een speciale afdeling van de CIA speuren op sociale media naar informatie. Zo weet ik wie m'n blog leest.
Op bladzijde 3 lees ik dat de omzet met 3% gestegen is. Ze bedoelen het lezerspotentieel, vermoed ik. De Morgen zou met 3% gedaald zijn. Van een krant die amper investeert in kwaliteit, zou je meer verwachten.

Willy 'Hoe kan je je laten ontvlaamsen?' vraagt Willy. Rond het middaguur had hij naar de N-VA een mailtje gestuurd met die vraag.
Hij liet zich ontdopen. Dat ging niet van een leien dakje. Hij ontving een schrijven van de kerk dat hij een verbond met god had en dat het ontdopen om die reden niet kon.
Uitschrijven uit het doopregister dan maar, dat kon wel. Zelf ben ik dat ooit ook van plan geweest, tot ik ontdekte dat het er niet eens toe deed. Om het doopsel ongedaan te maken volstaat het om al of niet naakt een kerk te betreden en in de doopvont te pissen.
Een doopvont of het urinoir, het heeft dezelfde functie.

Geen opmerkingen: