Poging tot inventarisatie van de eerste zin van alle boeken van Naninga Lens(1)
"Apprenez, jeune homme, qu'il faut savoir se libérer de son passé", m'interrompit d'une voix raffermie Pierre Herbart comme je l'asticotais sur ses activités à Moscou du temps où Boukharine, son protecteur, se préparait à l'inutile sacrifice de sa vie.
Interrompir d'une voix séductive: qu'il faut savoir se libérer de l'ordre de son passé.
Interrompir d'une voix détournée: se libérer de toute vérité.
Interrompir, comme je l'asticotais, la préparation. Laquelle? Mais celui du signe! Mais le rituel même bon dieu.
D'une voix maigre, comme en effet je ne savais rien sur ses activités à Moscou: Ah, mais, Boukharine.
I am painting, il me disais, for the individual person. This practice releases me from the thought process. With Shakespeare, zou Nabokov geschreven hebben, it is the metaphor that is the thing, not the play.
Ook de tijd waarin Machiavelli leefde, was die der Renaissance. Groot genie en groot esprit, maar geen talent. Ta ta ta ta ta ta. Maar geen talent.
Doet de dreiging van een atoomramp waardoor het menselijk ras vernietigd zou kunnen worden. Had vernietigd kunnen worden. Niet alleen een logicus, ook de eerste de beste idioot had me verteld kunnen hebben dat hij er volstrekt toevallig, toen hij op de wc-pot een sudoku niveau 9 zat in te vullen, in geslaagd was om zich 2x2=4 als een volstrekt logische gedachte voor te stellen. Dat weliswaar niet zelf bedacht had kunnen hebben. Wacht even, zei ik, wat bent u trots op uw logica. Sartre heeft ongetwijfeld nooit de zin I'm going to make some coffee, Droopy uitgesproken. Laat die logica toch varen, Pierre, om het met Sartre te zeggen, BRRRR, BRRRR, BRRRR. Had gekund. Zou kunnen. Dat heeft nooit iemand een stap verder gebracht. Doet de dreiging van een atoomramp, ik sla over, niet tevens dienst om juist die krachten te beschermen die het gevaar doen voortbestaan? Met andere woorden. Met minder woorden, snol. De dreiging van een atoomramp is net zo obsceen als het voortbestaan van de utilitaire elite. A-hum. Tja. Dat zou kunnen.
(Herbert, onverstoord) Ik zou hier de verhouding tussen etiek en revolutie willen bespreken, en daarbij uitgaan van de volgende vraag: kan een revolutie gerechtvaardigd worden als adekwaat, goed en misschien zelfs als noodzakelijk, en dit niet alleen in de politieke betekenis (dat ze voor bepaalde belangen van voordeel is), maar ook in de ethische betekenis, dat wil zeggen gerechtvaardigd worden met het oog op de menselijke konstitutie als zodanig en met het oog op het menselijk potentieel in een gegeven historische situatie? Zou kunnen. Zou kunnen. Zou kunnen. Maar, wat een woordenbrij, Herbert.
Je bespreking van Freuds theorie die, schrijf je, uit het oogpunt van politieke wetenschap en filosofie gerechtvaardigd moet kunnen worden, omdat Freud zelf steeds het natuurwetenschappelijk-empirische karakter van zijn werk beklemtoond zou hebben.
Interrompir d'une voix monotone
prrrr prrrr prrrr prrrr prrrr prrrr De verhouding tussen ethiek en revolutie, dat is waar ik het nu eerst over hebben wil. En dan stel ik me eerst en vooral volgende vraag: kan een revolutie gerechtvaardigd worden als noodzakelijk, niet alleen in de politieke betekenis natuurlijk, dat het voor snuiters met laaghartige bedoelingen als ze het logisch aanpakken botert met die vis, maar dat ook om het zo te zeggen jan en alleman er beter van wordt. Heh. Snap je. Zullen we het in die context plaatsen?
prrrr prrrr prrrr prrrr prrrr prrrr
prrrr prrrr prrrr prrrr prrrr prrrr BLZ
Dus omdat Freud zelf. Of zoals Barnes zei: Zachte kaas loopt uit, stevige kaas wordt hard. Schimmelen doen ze allebei.
Pour commencer, je voudrais mettre cet exposé sous le signe d'une. Une proposition que je viens de lire récemment dans un texte de, eh, pute, attend, Lukàcs, dans un texte de Lukàcs, mais qui est, je crois, de, attend, attend, ne me touche pas, ne me touche pas, de Hegel: Le problème de l'histoire, c'est l'histoire du problème et inversement. prrrr
prrrr prrrr
BFFFFfffffffffffffffffff
La cloche de l'hospice sonne dans les coulisses.
dans les coulisses
dans les coulisses
dans les coulisses
sonne la cloche de l'hospice
le rideau se lève.
Lorsqu'ils envisagent l'origine de la prison les criminalistes classiques présentent le système pénitentiaire comme un progrès de l'humanisme par rapport aux peines du Moyen Age (peine de mort, tortures, supplices).
dans les coulisses
dans les coulisses
dans les coulisses
A 2500 ans de nous, dans le Grèce antique, ce sont les "cosmo-", "théo-" et "héröogonie" d'Hésiode qui fondent l'autorité des discours sur l'origine et la nature des choses.
dans les coulisses
dans les coulisses
dans les coulisses
sonne la cloche de l'hospice
Le centenaire de la naissance est rare à célébrer. (peine de mort, tortues, supplices)
dans les coulisses
dans les coulisses
dans les coulisses
De klok van het klooster was nog maar nauwelijks vijf minuten aan het luiden, of de Capucijnerkerk was al
Opnieuw. De klok van het klooster was nog maar nauwelijks vijf minuten aan het luiden, of de Capucijnerkerk was al
afgeladen vol. Overal
Opnieuw. De klok van het klooster was nog maar nauwelijks vijf minuten aan het luiden, of de Capucijnerkerk was al afgeladen vol. Overal verdrongen de mensen zich, tot op de vleugels
Opnieuw. De klok van het klooster was nog maar nauwelijks vijf minuten aan het luiden, of de Capucijnerkerk was al afgeladen vol. Overal verdrongen de mensen zich, tot op de vleugels. Tot op de vleugels van de engelen toe. Opnieuw.
Op 24 mei 1969 wordt het alternatieve kunstinstituut A 37 90 89 gesticht ten huize van het echtpaar Hubert en Marie-Thérèse Peeters in Brugge.
Op 24 mei 1969 wordt het alternatieve kunstinstituut A 37 90 89 gesticht
ten huize van het echtpaar Hubert en Marie-Thérèse Peeters in Brugge.
blzzzz
blzzzz
blzzzz
Op 24 mei 1969 wordt het alternatieve kunstinstituut A 37 90 89 gesticht
ten huize van het echtpaar Hubert en Marie-Thérèse Peeters in Brugge.
Op 24 mei 1969 wordt het alternatieve kunstinstituut A 37 90 89 gesticht
ten huize van het echtpaar Hubert en Marie-Thérèse Peeters in Brugge.(2)
krrr krrrrr rrrr rrr rrr rrr k k k RRRRRRRR
/dzzzzzzzzzzzzzz
Cette phrase ruine la méthode inductive qui consiste
qui consiste à receuiller des petits pfffff
krrrrrr
krrrrrr
krrrrrr
des petits faits isolés pour isolés pour, à partir d'eux, établir une At the close of the first decade
une loi générale of the 21st century, our transition from an analogue to
to to to
to Samuel Beckett
to to to
to Samuel Beckett
De sa couche elle voit se lever zzzzzzsssssssssssssssssssssssssssssssssss Vénus /plumage
/beautiful plumage /plumage
trrr
K
blub On est parti Lui
Lui était vraiment certain vraiment certain que longtemps que
que que
que longtemps de son vivant lui lui lui que longtemps lui existant de son vivant existant
il avaitaitaitaitaitaitaitaitaitaitaitaitaitaitaitait
t- t- t- qu'il était dans dans qu'il était qu'il était dans
l'erreur
en faisant entrée majestueuse
l'erreur
largement
ténue flot
lé
légèrement
ses doigts
en te parlant J'errais à travers les rues vertes et luxuriantes de la ville, Il y a 20 ans
j'ai inventé un mot. je
n'ai pas eu jusqu'à présent l'occasion, au fil de ce récit, d'évoquer la figure du père d'Elisabeth. Qui?
Elisabeth.
Elle en parle parfois, toujours comme s'il s'agissait OU
Ooh! Ooh! There has never been a year like 1968, there has never been a year like 1968, and and it is unlikely very unlikely that there will ever be, that there will ever be one again. At a time when nations and cultures OU OU
OU Ce jour-là, à Montparasse, Ce jour-là tout s'attardait encore
s'attardait encore dans une vague rumeur
rumeur de douceur
rumeur de douceur
de douceur et d'inquié
et d'inquiétude. OU OU
OU OU OU Le jeune homme schizo
blzzzz
blzzzz
blzzzz
blzzzz
du moins sa mère semblait-elle quelquefois penser ceci. Les os malaires du jeune homme
Au début
dans la presse
l'espace
dont on annonce
épouvantableMENT ment & PUH
& TAsse
thé Tasse
de thé.
Tais toi. Ou je casse
Tàààà
tête. Ik zal proberen mensen af te sch. Sch. Ik zal proberen mensen af te sch.
ssh
ssh sssshh ssshhhhh-rrrrrr RRRRRRRRRRRRRRRRRRR
Ik zal mensen proberen af te. Af te schrikken. En op die manier wil ik proberen iets. Iets te begrijpen. Een ieder draagt bij aan andermans ontpllllllllll. of
eerste bedrijf
Een grote zaal propvol pretentieuze, lelijke idioten in Duitse stijl, voor het merendeel stammend uit het eind van de vorige eeuw. stop
PROLOGOS Le poète et la cité. "Heureux Sophocle! A Trachis, devant la maison prêtée par Céyx à Héraclès, Déjanire et la Nourrice sortent de les coulisses.
DEJANIRE : C'est une vérité admise depuis bien longtemps chez les hommes qu'on ne peut savoir, pour aucun mortel avant qu'il soit mort Leni debout, Werner assis dans un fauteuil, Johanna assise sur un canapé. Ils ne parlent PA PA pa pa pa PA PA pa pa pa
PA PA pa pa pa Ah, da sind sie! Ah, da sind sie! Ah, sie sind schön! Ah!
Les voilà!
Les voilà, les acteurs!
Gérard Guégan, Ascendant Sagittaire/ une histoire subjective des années soixante-dix/ Editions Parenthèses 2001, blz. 13.
Georges Meurant, Perpetuum mobile/ Kantoken 2013, blz. 03.
Machiavelli, De vorst/ De Bussy, 3de druk 1963, blz. 11.
Herbert Marcuse, De eendimensionale mes/ P. Brand 1968, blz. 9.
Herbert Marcuse, Geweld en Vrijheid/ Politieke opstellen/ De Bezige Bij Van Gennep Meulenhoff 1971, blz. 7.
Herbert Marcuse, Psychoanalyse en politiek/ Vier essays/ Van Gennep 1969/1970, blz. 12.
Lucien Goldmann, Marxisme et sciences humaines/ Gallimard 1970, blz. 17.
Peter Weiss, La persécution et l'assassinat de Jean-Paul Marat représentés par le groupe théâtral de l'hospice de Charenton sous la direction de Monsieur de Sade/ Seuil 1965, blz. 13.
Pro Justitia, Revue politique de droit/ NUMERO SPECIAL: 110FB, blz. 5.
Miedzianagora, Les dieux post-modernes. Editions Complexe 1992, blz. 15.
Jacques Lacan, Ecrits II/ Seuil 1971, blz. 9.
M. G. Lewis, Antonin Artaus, De monik/ De Arbeiderspers 1968, blz. 7.
A 37 90 89, Capita selecta - De start van een alternatief centrum/ Extra City 2015.
A 37 90 89, Capita selecta - Het artistieke programma van A 37 90 89/ Extra City 2015.
A 37 90 89, Capita selecta - Racisme in Antwerpen en de anti-racistische campagne van A 37 90 89 A 37 90 89/ Extra City 2015.
MONOD, cahiers CISTRE 4/ L'Age d'Homme 1978, blz.
DALED Collection/ Verlag der Buchhandlung Walter König, blz. 7.
LUNA-PARK 7/ 1981, blz. 5.
Luna-park 6, Sophie Podolski, Snow Queen/ 1980.
LUNA-PARK, Cahiers du GRIF: Gertrude Stein/ 1978, blz. 5.
Luna-Park 3/ 1977, blz. 7.
Luna-Park 1.
BIL BO K, Numéro anniversaire 20 ans! RUPTURE.
lunapark #5/ 2009, blz. 5.
Mark Kurlansky, 1968, The Year That Rocked The World/ Jonathan Cape 2004, blz. xviii.
Bernard-Heri Lévy, Le siècle de Sartre/ Grasset 2000, blz. 9.
Louis Wolfson, Le Schizo et les Langues/ Gallimard 1970, blz. 29.
Les Temps Modernes/ Avril 1969, blz. 1729.
Ronald Laing, Het zelf en de anderen/ Boom Meppel, derde druk 1973.
Jean-Paul Sartre, De gevangenen van Altona/ Bijleveld paperback, derde druk 1963, blz. 9.
Sophocles, Tragediën/ De Ndlsche Boekhandel 1972, blz. 18.
Sophocle, Tragédies/ Gallimard 1973, blz.
Jea-Paul Sartre, Les Séquestrés d'Altona/ Gallimard 1960, blz. 13.
Jean-Jacques Abrahams, Jetzt werden Sie analysiert, Doktor!/ Rogner & Bernhard 1977, blz. 11.
Jean-Jacques Abrahams, L'homme au magétophone/ Le Sagittaire 1976, blz. 11.
(1) Van alle boeken die ze op het schrijfmeubel in croxhapox aanbracht. Zie hierboven.
(2) Bizar: uit de eerste zinnen van alle boeken van Naninga, dat wil zeggen alle boeken die zich op het schrijfmeubel bevinden, duikt een Humbertachtig truimviraat op: Herbart, Herbert en Hubert.
woensdag 28 september 2016
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten