woensdag 25 juli 2018

1.004

1.004. [ ]. Olieverf 39 x 32. [2018] In het zolderatelier is een verpletterende hitte.
Les choses van Georges Perec, de Julliard editie uit 1989 met een foto van Dominique Bourgeois op de cover.
Gritti, Andrea Gritti, Venetiaan, of, zoals op de bladzijde met wat uitleg bij elke Color Plate terug te vinden is, Doge Andrea Gritti, mercante, militare e politico italiano e 77° doge della Repubblica di Venezia,
terwijl het eerst Théodore Duret open op tafel had gehad. Ook herinner ik me dat het me aanvankelijk niet opgevallen was.
Aan het eind van de vierde dag valt het naslagwerk van Lester Cooke open op iets van Titiaan. Het schuiven, het inhaleren en tasten, alles moeizaam.
Tot ik min of meer toevallig het op de linkerbladzijde afgebeelde detail aandachtiger bekijk, en ondanks de verdovende hitte tot de vaststelling kom
dat het een werk van Rembrandt Van Rijn biedt, een zwart-wit gereproduceerd detail uit Portrait of a Lady with an Ostrich-feather Fan
en handen die bezwaarlijk die van een Venetiaans koop- of staatsman genoemd kunnen worden maar, vreemd, toch als zodanig gepresenteerd werden.
Later besef ik dat de bladzijde ontbreekt.
Aankomen in Avignon; Robberechts, Perec, Miller. The Books in My Life.
En op de linkerbladzijde van Lester Cooke’s naslagwerk
Les yeux bleus cheveux noirs; als ik het goed heb een exemplaar van de eerste druk.
En hier, met Duras, de betoverende eenvoud van elke eerste zin: Une soirée d'été, dit l'acteur, serait au coeur de l'histoire.

Geen opmerkingen: