dinsdag 2 juni 2020

notitie

He himself was stunned by what had happened to him so suddenly, and appeared to be dazzled, intoxicated, and disarmed by this completely unhoped-for success. His silk shirts and his suits made by the best tailors became famous, but even when he was traveling in a chauffeured limousine he did not completely lose his hunted look. In 1927 Bing organized Soutine's first one-man exhibition. However, success did not free him from his profound anxiety. He made increasing demands on his art, to the point that on numerous occasions Zborowski was obliged to trick him out of his canvases before the artist had a chance to destroy them, or even to gather up the torn fragments, which he then gave to a restorer, Jacques, who had become extremely skilfull at this work. Bonfini Press, 1979, page 66. Ligt ondersteboven en toont hiermee –het kwam bovenaan een boekenstapel terecht– de back cover, wat de titel van n° 1023 verklaart: Still Life with Soup Tureen, 1916,
Stilleven met stilleven met, Met soepkom. Op bladzijde 5 Scene near Chartres, undated, en een portret uit 1933 van Terechkovitch op de titelpagina.
Begonnen vroeg des namiddags, zondag 31 mei, over een doek uit 2019, en één dag later, late namiddag, in een toestand die eventualiter als af beschouwd zou kunnen worden, af, af, maar wat is af.
De schrijfmachine is een Rheinmetall Borsig.
Rechts voorin : Les choses van Georges Perec, een editie van 10/18, The Voyage of the Beagle, Charles Darwin, en een Penguin met gedichten van Li Po en Tu Fu.
Links achterin : Six Yuan Plays.
Een notitieboekje. Eén van de schriftjes ligt open op de studie van een half opgegeten appel.
Achterin begint het links met Cézanne und sein Kreis van Julius Meier-Graefe, Cézanne und sein Kreis, gammel, bijna aan flarden, een antiquarische editie, R. Piper & co Verlag, München 1920. Dan de Bonfini-editie met werk van Soutine, een Coronet uit 1971 met Charlie Brown en Pasolini Roma, over Pasolini, wat openligt op bladzijde 179 en een portret van de moeder van Pasolini.
Op Pasolini: Cahiers du cinéma, cinéma américaine, de cover hiervan, een zwart-witfoto van Jane Fonda,
en ter rechterzijde, waar een mengkom terechtkwam, rechts van die mengkom, een bladzijde uit Vor der Zeit, een foliant met werk van Hill en Josephson, wat openligt op bladzijde 119 en een inkttekening van Josephson, Drei Nymphen.
En dan is er ook nog de 1976-editie van Salon d'Auto, bijna niet zichtbaar, wat ook op bladzijde 119 zou openliggen, op de foto van een Renault 4, als ik het goed heb het Spaanse model, een wit karretje met nummerplaat M.4723.AL. OK. Genoeg. That's it.

Geen opmerkingen: