maandag 16 oktober 2017

boeken

Paul Goeken, De oversteek. Bruna 2008. One word is enough for all of us. Not three. - Gordon Summer. Proloog. 15 juli 2007. Etienne 'Kala' Seko keek naar de contouren van een olieplatform dat in de verte in zee dreef. Gabrielle 'Kala' Seko keek naar de contouren van een olieplatform dat in de verte in zee dreef. Gabrielle 'Kala' Seko duizelde bij het zien van de contouren van het olieplatform dat in de verte in zee dreef. Jan sprak Gabrielle 'Kala' Seko aan over haar contouren die vlak bij het olieplatform in zee dreven. Gabrielle staarde geschrokken naar de contouren van de hondendrol, die vlak nadat Jan er dwars doorheen gegleden was op een olieplatform leek.
Pierre Daninos, Een zekere heer Blot. Ontwikkeling 1962. Un certain monsieur Blot. Iedere gelijkenis van personen die leven of hebben geleefd met in dit boek beschreven figuren is louter toevallig. GROTE WEDSTRIJD. WIE WORDT DE DOORSNEE FRANSMAN? Reglement. Artikel 1. Vraag 1. Wie bent u? Alweer een wedstrijd... En natuurlijk een Grote, want in dit land van groot- en grootsheid waagt geen krant of radiostation het een wedstrijd of prijsvraag op te zetten zonder die als groot te betitelen./ Zesde Grote Prijs van de Stompzinnigheid. Grote jaarlijkse prijs van de stompzinnigheid. U kunt alleen maar winnen. Verliezen is er niet bij. De hoofdprijs, le gain du jeu: een dodo van papier. Aanspoelen in De Laatste Show.
Jan Wolkers, Brandende liefde. De Bezige Bij 1981. Ik schrok toen ik thuiskwam en haar rouwkaart in de brievenbus vond, want (a) met Raymond, die vertelde dat hij haar blauwe bloemen had willen sturen, had ik het vorige week nog over Yvonne gehad, of, (b) ik had minstens tien jaar niets van haar gehoord of gezien en haar juist een paar dagen geleden vanuit Parijs een kaart gestuurd.
Terry Brooks, SHANNARA. De reis van de Jerli. De heks van Shannara. Uitgeverij M. Veel liefs, Rosita. 1. Jager Predd kruiste over de wateren van de Blauwe Deler, ten noordoosten van het olieplatform Kala Blot, een buitenpost van de Vleugelhef aan de westkust van de territoriale wateren der Elfen, toen hij houtworm in het scheepsspant aantrof, maar het gebulder van de kanonnen bleek een andere oorzaak te hebben. Neeeh, Kapitein, kwam de scheepskok opschepperig tussenbeide, da's geen houtworm, 't is een pinguïn, wat eigenlijk sowieso wat op een zak met memel lijkt.
Ben Van Balen, Irritaal. Goeiemoggel, toppiejoppie & andere irritaal. Sirene 2009. Voorwoord. Anderhalf jaar geleden startte ik een weblog waarin ik wekelijks schrijf over mijn taalergernissen. [ ] Destijds had er ik geen idee van [ ] Voor zover het die naam verdient.
Multatuli, Max Havelaar. Amstelpaperback, Veen 1977. Eerste zin, boekopener, blikopener: Ik ben makelaar in koffie, en woon op de Lauriergracht, N°37.
Wat de wind fluistert bij maneschijn. Klassieke Chinese roman. Reinaert literaire paperbacks, Veen 1965. Oorspronkelijke titel: Hao-Kiu-Tschoan. Onder de vroegere dynastie leefde in de stad Taming in Tschilli een jonge geleerde wiens naam Tschung-Yü was en die tot de familie Tü behoorde.
Johan Daisne, Dossier nr. 20.171, een verhaal. Marnix pockets, Manteau 1966. Het leven is een gedicht. Daarmee wil ik maar zeggen dat er strofen, refreinen en vooral rijmen in voorkomen. [ ] Joppietoppie, het verhaal begint met een gedicht... wat ik over het hoofd zag. Op bladzijde 5 met name staat het en het begint als volgt: Een bloem stak boven haar gelijken uit. Was zij verwaander, wilder, waardevoller?/ Het leven is... als eerste zin is het erbarmelijk. Het is een. Een gewicht. Het leven is een gewicht. Daarmee wil ik alleen maar zeggen dat er na verloop van tijd kilo's en chagrijn bijkomt. Het is een boek.
Jan Postma, Bloedbad in Lucaswolde. Opzienbarende misdaden in Nederland. [ ]
Mary Anne Schaffer & Annie Barrows, Het Literaire Aardappelschiltaart Genootschap van Guersney.
Artemis & ço 2007. 2009 vierde druk. Zit er een eikel met een hip Beuyshoedje te skypen met een dodo-achtige sukkel die zich drijvend op een boomstam op een of andere Orinoco bevindt. Luidkeels scheldt eikel Orinoco de huid vol. Waah-ha-haa. 'You don't need to ask me A Question, I'm asking you A Question. Oh, yeah, cool, wat een idee. What we encounter here is the dialectical logic of historical trans-functionalization in a changed historical constellation, a remnant of the pre-modern past, Et Cetera, Slavoj Zizek, Trouble in Paradise, page 10. Nog een kop koffie, makelaar? Nee hoor. Kijk maar, ik ben weg.

Geen opmerkingen: