zaterdag 13 juni 2009

zaterdag 13 juni

doosje

Verhuizen betekent dat je dingen vindt waarvan je het bestaan vergeten was. Vandaag is er het doosje. Ik weet niet hoe het doosje in m'n bezit kwam. Het ligt op een plek waar ik het normaal gesproken elke dag had kunnen zien, het houten blad van een schouwbekleding, bijna ooghoogte, vlak naast een recente editie van het Groot Woordenboek van de Nederlandse Taal op het horizontale vlak van een schoorsteenmantel. Ik heb geen idee wat voor doosje het is, nog minder hoe het komt dat het in m'n bezit kwam. Ik til het op, voel en hoor dat het zonder inhoud is. 7 centimeter op 5, groter is het niet. Het karton is afgewerkt met melkblauw en gespikkeld satijnpapier, alleen de onder- en binnenkant tonen het oude karton, het heeft een kleur van ruwe oker. Ooit, maar dat moet voor de grote oorlog geweest zijn, toen alles anders was, we bestonden niet, het meisje en de jongen die we later met mama en papa zouden aanspreken zaten in een of andere fase, oraal, banaal, een doosje zonder de ontdekking van wat het zou worden, een doosje met geen andere geschiedenis dan de betekenis van het object. Ik til het doosje op, het doosje zonder inhoud.
Op de smalle voorzijde staat hoe het komt dat het doosje ooit een betekenis had: Shell Buttons No. 403, 18", 1 gross. Er zaten knopen in.

Geen opmerkingen: