zondag 20 februari 2011

weekendalfabet




Agustsdottir. Zondag 20 februari, 16u, een improvisatie van Hallveig Agustsdottir. De belangstelling blijft beperkt tot 10 bezoekers. Het concert is al een tijd bezig als nog wat mensen binnenvallen. We klokken af op 30.
belangrijk. Van de belangrijke talen hebben we Kwa of Ewe. Van Ryssen kwam er snel op uit dat Edna gelijk had, ze wist beter dan wie ook waar het om ging. Kwa en Ewe zijn Nigertalen.
benzeenring. Een benzeenring: 6 keer koolstof, 6 keer waterstof. Dubbele en enkele ringen maar laten we maar niet toegeven aan de verleiding om in detail te gaan. Voor de verandering. Een zeshoek van kool- en waterstof.
Beresford. Ik heb Steve Beresford geïnterviewd.
Bracke, Siegfried. Braken, dat komt nog het dichtst in de buurt van Bracke. Bracke is een notoire homohater. Verdacht z'n zoon van homofilie en zei: die komt thuis niet meer binnen. Bracke de geldwolf. Debat modereren ging gauw aan paar duizend Bf. Zit overal in BVBAatjes en genootschappen. Schept geld als modder. Protserige arrogantie. Een kazakdraaier, zoals ze dat zeggen. Meedraaien met de wind. Bracke de opportunist.
Bryars. Ik heb Gavin Bryars geïnterviewd.
C. (koolstof)
Cardew. Dat was de periode van The Scratch Orchestra van Cornelius Cardew.
Cosi Fan Tutti. Eigenlijk heette ze Cosy. Ze deed nude shoots, full monty. Om aan de kost te komen. Daar leefden ze van. Ze had donkerbruin haar, was niet groot en niet zwaar, een kleine B.
Dude shoot. De dagelijkse portie Siegfried Bracke. Aanlengen met hondenbraaksel, niet roeren, inhoud van asbak toevoegen en eens goed in speken.
eeuw. De negentiende eeuw. Of begin twintigste misschien.
Eno. Daar zat ook Brian Eno bij. Eno kwam binnen op het moment dat ik Bryars aan het interviewen was.
familie. Zeer rijke familie.
Gent. Gent staat 7 in de Lonely Planet ranglijst van aangename plekken om te wonen.
H. (waterstof)
ik. Ik heb Gavin Bryars geïnterviewd. Ik heb Steve Beresford geïnterviewd. Ik heb David Toop geïnterviewd. Ik heb Genesis P. Orriford geïnterviewd. Ik heb John White geïnterviewd. Ik had Meter Porrens gezegd.
Jos. Jos springt binnen.
Kekulé. Prof chemie aan de Gentse universiteit. Hij was thuis voor het haardvuur in slaap gevallen en had gedroomd dat zes apen zes apen vasthielden. Ze hielden elkaar bij de staart vast, hingen in een zeshoek. Toen hij zich herinnerde wat hij gedroomd had, besefte hij dat hij de module van een benzeenring gezien had.
Kwa. Kwa en Ewe zijn Nigertalen. Op z'n Frans is het Eue, met een u. Van Ryssen kwam er op uit toen hij een antwoord zocht op de vraag welke talen spreken ze in Ghana.
Maoïsten. Cornelius Cardew componeerde, deed klassieke muziek en zat bij de Maoïsten.
man. Jenny opent het magazine van El Pais op bladzijde 2. Bladzijde 2, een advertentie, heeft de foto van een machotype met brede kaken en ogen die dicht bijeenstaan. Zo hoort een man te zijn, stoer en scheelogend. Dat is een man, zegt ze. Een man die rokken en jurken gaat dragen, is geen man, dat bedoelt ze.
N-VA. N-VA dat is de bekrompenheid ten top. Fascisten. Moet je eens goed op letten: De Wever beëindigt z'n sofistische monologen vaak met een Latijnse spreuk. Mussolini à la carte. Claudite jam rivos, pueri, sat prata biberunt. Maar waarom geen mondje Duits, voor de verandering.
Orridge. Dubbele r: O-rr-idge. Adellijke familie. Kast van een villa op de boerenbuiten. Genesis is z'n echte voornaam. Vader een of andere lord of zo, zeer rijke familie. Zat op een publieke school à la Eton. Verkaste daarna naar de Londonse underground waar hij Cosi Fan Tutti ontmoette.
Porrens. Ik had me versproken. Meter Porrens had ik gezegd.
pruik. Een blonde pruik, he, ja, dat zou wat zijn. Kijk maar eens naar Cindy, dat blonde haar.
roem. Aangetast door roem. De hersenlobben zijn in aardappelzakken veranderd, aangetast door roem.
roken. Joris is gestopt met roken. Anderhalf jaar geleden al. Vaak betrapt hij er zich op dat hij in z'n dromen nog altijd rookt. En dan wakker schiet. Angstzweet. Godverdomme.
rokje. 'Kijk, een man met een rokje,' zei een van de meisjes. 'Waarom draagt hij een rokje?' vroeg ze aan de moeder. Dat moet je maar vragen dan, zei de moeder. Dat deed het meisje niet. Ik sprak de moeder aan. Nee hoor, het zijn twee zonen, zei ze. O, ik dacht dat 't een meisje was, zei ik. De moeder glimlacht. Ja, ze zien er best wel meisjesachtig uit, haar zonen, zei ze. Vooral de jongste.
schilderij. Eergisteren zag ik in een droom hoe ik aan nr 881 bezig was. Het moet vroege ochtend geweest zijn, ik sliep. Het werk zag er opeens prachtig uit. Het doek had een donkere gloed. 's Ochtends bekeek ik de verftube die ik gedroomd had. Groene omber van Oudt Hollandt.
Scratch. The Scratch Orchestra. Ze speelden de 5de van Beethoven en dingen van Brahms. In het orkest zaten ook amateurs of zelfs lui die amper wisten hoe ze op een viool moesten spelen.
Roxy Music. Eno van Roxy Music.
Tool. Met een p: t, o, o, p, Toop.
Toop. Ik heb David Toop geïnterviewd. Toop schrijft boeken over avantgarde en nieuwe muziek.
Vlaanderen = Balkan. De hersens staan op nul. We hebben vijf gewesten en Oostende is internationaal gebied.
volksmuziek. Hij vond dat er volksmuziek gemaakt moest worden.
White. John White is een slagwerker.
zeventig. Dat was eind jaren zeventig.
zoetwaterschorre. De Scheldearm ter hoogte van de Delvinlaan en Gentbrugge, aan de overkant, is een zoetwaterschorre. Schorren worden bevloeid door vloed en eb. Zoetwaterschorren zijn zeldzaam. De loop van de Schelde gaat via de ringvaart. In de eigenlijke bedding zorgde dat voor een nieuw gebied, een schorre met tal van vogels en aanverwante dieren.

Geen opmerkingen: