dinsdag 27 december 2022

zelfbedelving

Je kon horen dat zich in alles wat ze zei een opeenstapeling voordeed. Alles wat gebeurt, stapelt zich op en zal zich blijven opstapelen tot ze er door bedolven wordt.

zitgedrag
Met beide ellebogen op tafel.
Zonder.
Een kruisvorm. De handen samengebracht tot twee keer vijf over elkaar gekruiste vingers. Dit op de tafelrand. Af. Niets aanraken.
De kruissteek gaat niet op voor ringvinger en pink.
Met de vingers van je linkerhand het geslachtsdeel van je partner aanraken. De handen beogen het aantonen van een vorm of een gewicht.
De stoelleuning die je van alle stoelleuningen het meest bevalt is die van de stoel waarop je partner zit. Gejukt.
De ellebogen steunen op tafel. Je vingers bedienen het letterklavier. Een koude luchtstroom telkens iemand de straatdeur opengooit.
Die vooringenomenheid van zedelijk gedrag. Het ter plaatse trappelen van vingers, van hoofddeksels, van ambtelijke beslissingen, van hooggeplaatste onbenullen.
De cayennepeperplukkers.
Een zelfportret, dat van de parallelle werelden.

nacht
Met een duidelijk hoorbare klap viel een stofdeeltje dat deel had uitgemaakt van het boek dat ik aan het lezen was op de plankenvloer.
Nadat je je schoenen uitgetrokken had.
Nadat ik mijn schoenen uitgetrokken had viel een stofdeeltje, dat in het boek dat ik aan het lezen was vast was komen te zitten, met een duidelijk hoorbare klap op de plankenvloer.
Met een duidelijk hoorbare klap.
Met een duidelijk hoorbare klap.
Buiten, boven het dak, nog een geluid. Was nog een geluid. De wind stoeit met de bekabeling van een vlaggenmast. En er was geen vlaggenmast! Ik sprong op m'n bromfiets. Iemand neuriede. De boiler ronkte. Was ik de persoon die aan het neuriƫn was? In het salon het geluid van een vloedgolf. Bij Pizza Ramp had ik vijftien apen besteld. Het krakende geluid was het gelach van een vorige eeuw, niets ernstigs, ach een geestigheid, iets van die aard, meer niet. Een kar rammelt over de straatkeien.

Dat je met elke bevalling, zei de dame, een stuk van je hersenen kwijtraakt. Die van de kleine.

Het paradijs, het geluk, de onwetendheid.



Geen opmerkingen: