donderdag 30 januari 2014

donderdag 30 januari


boven: Dries is aan het woord. Stephen, verneem ik, leest Maxwell. Dit vlooi ik na op wikipedia. Maxwell's equations are a set of partial differential equations that, together with the Lorentz force law, form the foundation of classical electrodynamics, classical optics, ands electric circuits.
Stephen had me eerder al een en ander uitgelegd. Ik deed alsof ik het begreep, zo kunstig dat ik ongetwijfeld heel even dacht dat ik het begreep. Voor Stephen, legt Dries uit, leveren de oude, want intussen klassieke technieken van Maxwell een uitgangspunt om met nieuwe vormen te experimenteren.
onder: Vijf edities van Les mots van Sartre. Sartre publiceerde Les mots in 1964, Perec in 1965 Les choses, Foucault in 1966 het essay Les mots et les choses.
Jasper Rigole heeft zes edities van Les choses. De 10/18 editie uit 1965, met een foto van Dominique Bourgeois op de cover, is er een van. De eerste editie is die van Julliard, ook uit 1965, met het citaat van Lowry op bladzijde 8. Het exemplaar dat ik heb, maakte ooit deel uit van de bibliotheek van het Ministère de la Défense Nationale, had er volgnummer 66/1471.
De edities die Jasper Rigole heeft, dienen als steun voor de projector. Dries wijdt uit over found footage. De kern van het project is dat de kunstenaars die hij selecteerde found footage zo uitwerken dat het niet langer alleen als found footage te definiëren valt. Jasper, merkt Dries op, gebruikt found footage op zo'n schaal dat het meer is dan found footage. Meer een strategie, voegt hij toe.


boven & onder: Jasper Rigole



boven: Hou Chien Cheng heeft z'n presentatie nog af te werken. De huidige positie is in de zaal die vorige week door het werk van Berten gedomineerd werd.
onder: De muraille van Philippe van Wolputte. (detail) Zijn strategie, verduidelijkt Dries, is over het algemeen om niet gebruikte ruimtes te herdefiniëren. Hij haalt de deur van een kraakpand en plaatst een pijl die de doorgang aanwijst: opening.
Hier is een analogie met Berten en de speleologie van het hedendaagse, werk dat tijdens wandelingen ontstaat, vervallen ruimtes, economie zonder andere betekenis, in onbruik geraakte ruimtes.


onder: Jelle hield zich bezig met de presentatie van Meggy.



boven: We betreden het dak, bedekken de koepel boven de ruimte van Meggy met zwart plastiek. Het regent. Op het dak staan plassen.
onder: Akkefietjes, aan de muur geprikt naast het barmeubel.


Geen opmerkingen: