dinsdag 24 mei 2016

zondag 22 mei

Transcriptie van Tuesday 22 May, The Virginia Woolf Diary volume 4; Penguin Books, 1983; p. 221, MAY 1934.

Tweehonderd. Duizend. Tweehonderdduizend. Het jaar tweehonderdduizend. Tweehonderdduizend na... Na een of ander voorval. Vandaag... Ja, weet ik veel wat ik vandaag uitgevreten heb, godverdomme. Volkerenmoord, niesbui, gedichtje schrijven, voetbal. Wat moet je doen als het zondag is. Vroeger gingen we graag ter kerke en aanbeden we het heelal in zijn meest preutse vorm. Met tweehonderdduizend jaar onder de kiezen zit wat sleet op die formule. Ik heb in een puntzak gepeuterd. Negers hebben donderdag. Op donderdag kuieren ze in gekke jurken over de esplanade waar ik een dag eerder een bloedbad heb aangericht. Na het bloedbad de gebruikelijke dagboeknotitie. Tegenwoordig beperk ik het tot de duizendtallen. Eén mier is geen mier. Ik kan niet van elke mier bijhouden wat ze doet en niet doet en belangrijke dingen, trouwens, gebeuren niet waar jan en alleman op staat te kijken. Belangrijk is wat niet gebeurt. Wat niet gebeurt, is belangrijker dan wat wel gebeurt. Het gebeurde is bijzaak, soms wordt het geklasseerd, net zo vaak over het hoofd gezien.

Geen opmerkingen: