vrijdag 15 december 2017

960

960. Stilleven met slagschaduw. Olieverf, 39x31. 14 december [nacht]/ Nature morte avec noyau d'ombre. Nocturne. Notitie met slagschaduw.
Unsre Wirklichkeit ist der tanzende Punkt im Chaos. Die frasering herinnerde ik me, das Punkt im Chaos, uit de periode dat ik me in Cézanne verdiepte, midden jaren tachtig. Leitmotiv van een verhandeling: de discipline van het risico. Periode waarin het werk van Chaim Soutine betekenis kreeg, abrupt, beklemmend. Julius Meier-Graefe, Graefe met twee f'en of met één f, eentje maar zo blijkt, en de titel CEZANNE UND SEIN KREIS [R. Piper und Co, Verlag München, 1920]. Ook dat herinnerde ik me: bladzijde 20. De zin staat op bladzijde 23: Unsre Wirklichkeit ist der tanzende Punkt im Chaos./ Und einen nicht gewöhnliche Optimismus bringt er: Man kann den tanzenden Punkt im Chaos malen./ [ ] Zomer I986. Aix-en-Provence. Blut. Geen hotelkamer. Met rugzak & ço in het struikgewas. Een weggetje. Een van de routes naar de voet van la Montagne Saint-Victoire. Riante villa's in de bosjes, witheet zonlicht, niemand, met hoge, metalen afsluitingen omheinde tuinen. Berg zoek in landschappuinhoop. [ ]

Geen opmerkingen: