dinsdag 8 oktober 2019

19 februari

actrice Nooit raken ze het eens over wie haar favoriete actrice is.
bloot Een driehoek : blote benen, naakte handen, de iphone.
boek Hij vraagt, bijvoorbeeld, wat lees je, vraagt hij, en zij gaat gedetailleerd in op wat het boek voor haar betekent.
echt Echt waar, zegt iemand. Het is echt waar. Het is niet alleen waar, het is echt waar. Toch is waar niet minder waar dan echt waar, en echt waar niet minder twijfelachtig.
februari 19 februari. Een dinsdag. Eerder die dag een irritante vergadering. GĂȘnant. Geen bijzonderheden.
snel In El Pais las ik dat het record snelschrijven op naam stond van een Texaanse typiste, Mevr. Pajunas. In het tijdsverloop van 60 seconden had ze op een elektrische schrijfmachine foutloos 269 toetsen aangetikt. Ik nam plaats voor de mechanische schrijfmachine die ik toen nog had, een Olympia als ik het goed heb, schoof een blanco vel in de machine, wachtte tot de secondewijzer het hoogste punt bereikt had en kopieerde in razendsnel tempo de tekst die ik naast me had, iets van Perec misschien of iets van Borges, hield tegelijk de secondewijzer in de gaten, klokte af op exact 60 seconden, bestudeerde het resultaat, wat foutloos bleek, en telde het aantal toetseenheden : 380. Zeer in mijn nopjes met dit wereldrecord, opende ik een fles rode wijn, dronk een glaasje, dan nog eentje en nog eentje, tot ik de fles in een mum van tijd tot de bodem geledigd had en in die hachelijke roes besloot om puur voor de lol een aanval te wagen op het nieuwe, het weliswaar niet gehomologeerde maar desalniettemin nieuwe wereldrecord. In een toestand van relatief ernstige beschonkenheid nam ik dus weer voor de mechanische schrijfmachine plaats, wachtte tot de secondewijzer op twaalf stond, en deed de tekst waarop ik eerder die dag een score van 380 gehaald had, iets van Perec dus of iets van Borges misschien, hield de secondewijzer in de gaten, probeerde geen fouten te maken, wat niet lukte, en klokte af, na voor elke fout 10 eenheden afgetrokken te hebben, op 310, een resultaat dat ik om een of andere reden pas echt indrukwekkend vond.

Geen opmerkingen: