dinsdag 8 oktober 2019

portret

Zwaar. Er is geen tijd om uit te zoeken wat ik met zwaar bedoel. Of ik een ander woord bedenken kan. Log. Kolossaal. Eerste indruk. Koffie. Lahyona heet ze, het meisje dat de tafels neemt. Ik heb het notitieboekje open, onder het notitieboekje het nieuwe boek, en m'n blik op het plein, op wat op het plein gebeurt. Geen aanknopingspunt. Niet één aanknopingspunt. Tot op het voetpad pal voor de boekhandel, waar ik me een ogenblik eerder Bolte van Kurt Schwitters had aangeschaft, een bouwvakker verschijnt, iemand die in het belendende pand bezig was, waar ze een verbouwing hebben. Mooie, dierlijke logheid. Spieren. Van kop tot teen log, mannelijk spierweefsel. Een muts, het buikje, geen discussiepunten, trefzekere voortgang, het brede torso voorwaarts gebogen, het stappen strak een twee een twee, A → B, een zich voorwaarts ontwikkelende beweging waaraan het hele lichaam deelneemt. Scherp. Lineair. Log. dan toch een detail Groene muts. Positie uit te zoeken. Een gereedschapskist, werkkleding, de klep van de gereedschapskist open, de gereedschappen zichtbaar: een hamer, de plooimeter, een nijptang. Hij stapt richting Opera, verdwijnt om de hoek, het hoekpand een keet die in baksteen grossiert. Immobiliën. Alles te koop. Ik probeer het beeld vast te houden De vlezige kop. De strakke tred. Het niet zichtbare gewicht van de gereedschapskist. Niet zwaarder, komt me voor, dan een briefomslag. De gespierde arm strak als een slagboom. Kijkt niet om naar het terras van de boekhandel, waar lui zitten die in een magazine, in een boek of in een krant lezen.
Een ogenblik later nog iemand. Maatpak. Het jasje hangt open. Sebald, dat type. Behaarde bovenlip. Staat wijdbeens midden het voetpad zonder naar het terras van de boekhandel om te kijken. Eén hand geen notitie of het de linkerhand is of de rechter in broekzak. Tolofeent. Rood aangelopen schedel, de blik niet aan de buitenzijde van die rooie kop maar ergens binnenin, daar aan het wroeten. of De blik op die andere afstand, het A ↔ B, die andere persoon aan het uiteinde van het gesprek. [ ] 19 2

Geen opmerkingen: