maandag 30 juli 2012

nul


1 + 1 = 0. Alles = niets. 0 = alles. Wiskunde. Alles is te herleiden tot de macht nul. Plets, zoals we hem noemden, moest niet van me hebben. Hij codeerde de wiskunde die hij ons, dwergen, bij te brengen had, in maatpak. Van de wiskunde die hij in gebruikelijke dosis toebracht, bleef me het maatpak van Plets bij. De makaken hadden een andere naam voor hem bedacht. Ik hield het bij Plets. Van de leerlingen die hij reeds voor de leergang begonnen was tot 0 herleid had, was ik de enige die niet aan dat principe voldeed. Hij bekeek me, begreep dat ik het exemplaar was waaraan hij het maatpak van z'n kennis bijbrengen moest. Zo bekeken we elkaar, herinner ik me, als het hopeloze geval dat we bekeken. Hij was de titularis van het klasje waar ik deel van uitmaakte. We bekeken elkaar, wisten niet hoe het moest. Hij had geen idee, veronderstel ik, wat hij met me aanvangen moest. Sinus, cosinus, allo, jongen. Sinus en cosinus, Plets, allo, wat gaan we daar mee doen.

Geen opmerkingen: