zaterdag 28 juli 2012

staat

The state in fact gives birth to the children, only state children are being bore, that is the truth. There is no free child, there is only the state child, with whom the state can do what it pleases, it is the state that brings the children into this world, their mothers are merely made to believe that they bring their children into the world, but it is the state's belly from which the children come, that is the truth. The state children come into the world from the state belly and they go to the state school, where they are worked on by the state teachers.
Thomas Bernhard, Old Masters (Alte Meister), p. 41

Twaalf. Zo oud was ik. Opeens wist ik dat god een verzinsel is. De misvieringen die ik sinds m'n zesde, of misschien vroeger al, gedwongen bij te wonen had, hadden geen beste indruk gemaakt. Ik vond het gedoe weinig vermakelijk en tikje absurd. Er is geen begrip dat de stemming van mijn gemoed, toen, op zesjarige leeftijd, tijdens die absurde misvieringen, beter weergeven kan, ook al had ik het toen niet met die woorden gezegd kunnen hebben: dit is absurd. Er is geen god, begreep ik, er is alleen mijnheer pastoor die de hele tijd door in herhaling valt en domme dingen zegt. Op een keer kreeg ik tijdens een misviering de slappe lach. We zaten halverwege de kerk, m'n broer en ik, in een van de zijbeuken, en we gierden van het lachen. Met de kerk is het nooit meer goed gekomen. Na die keer heb ik op wat begrafenisceremonies na geen dienst meer bijgewoond. Je zou wel. Wat een luchtledige herrie. Aanvankelijk probeerde het ouderlijke gezag in te grijpen. Ik werd op m'n christelijke plichten gewezen. Nu ja, zei ik, die christelijke plichten, daar heb ik wat mee. Wat ze aan je geboorte vergeten toe te voegen: het dagboek dat je bij te houden hebt om alles wat ze je proberen wijs te maken bij te houden. Van Jezus moest ik weinig hebben. Irritante vent. 800 jaar na Jezus werd het gamma uitgebreid met Mohammed. Het zou me niet verbazen dat die Salafisten niet eens weten dat Mohammed een blauwdruk van Jezus is. Hetzelfde verzinsel, dezelfde herrie.
Religie is onderdrukking. Het is een geweldpleging. Religie is geweld. Het geweld is god. Schrap het recht op religie uit het manifest van dat waar een mens recht op hebben zou. Het is geen recht, het wordt opgedrongen. Dat is de natuur van dit geweld, het is een staat, het wordt opgedrongen.

Geen opmerkingen: