Eerst is er telefoon van Ada. Ze is bezig in de grote zaal achterin, en /wat begrijpelijk is/ heeft het koud.
Uitleggen dus hoe ze die billenverwarmer aan de praat krijgt. Eerst moet je de knop van de butaanfles opendraaien en op het rooster een vuurtje werpen is geen goed idee.
Dit herhalen: op het rooster een vuurtje werpen is geen goed idee. Evenmin is het aan te bevelen om aan de zwarte ontstekingsknop te draaien.
Je moet er op duwen, leg ik uit, en een brandende lucifer - of, beter, een brandend reepje karton - vlak voor het roostertje houden. Het blauwe vuur zal zich in een oogwenk over het rooster verspreiden. Dan de knop gedurende 10 seconden ingedrukt houden. Er dan op letten dat je je billen niet schroeit.
Niet alleen Ada, ook Gaetan, Robin en Lieven /CUM kortom/ zijn bezig met de opbouw van een project.
In de hall is een aangename temperatuur en ook een geur van lijmstoffen. Marc staat aan het barmeubel en neemt papieren door. Het zou om facturen gaan. Hij scheurt een enveloppe open. De enveloppe slaakt een zachte, amper te horen noodkreet.
Ada wou de muur rechtop /horizontaal wilde ze verticaal en, omgekeerd, verticaal had horizontaal te zijn/ en ze staken een handje toe. Tegen dat karweitje zagen ze niet op, met z'n drieën, het ging vanzelf.
Eric Pries liet weten dat hij pas vrijdag in Gent zal zijn.
Achterin de corridor staat een stoeltje en op het stoeltje een laptop die een neuzelend geluid voortbrengt, wat wel eens muziek zou kunnen zijn.
Rollen papier, bamboestokken, een paarsroze schoudertas, witgeschilderde tekenstokken, de Dewalt afkortzaag, spuitbussen, een verfrol en Ada zelf die een rode pantalon draagt, een donkerblauwe pull en een kleurige sjaal om haar hals gewikkeld heeft.
's Avonds even langs bij de hoofdredacteur, waar ze aan tafel zitten en net een konijntje opgepeuzeld hebben. De vrouw des huizes haalt er een nagelvijltje bij en een tube cuticle conditioner waarna het gesprek op Karl Kraus komt. Kraus die in z'n eentje Die Fackel volschreef en ondermeer ook Die Welt durch schwarze Magie schreef, een geschrift over de vreselijke rol van de pers, ook toen al, in de berichtgeving over de ondergang van de Titanic bijvoorbeeld.
Er zijn manieren om beroemd te worden, grinnikt de hoofdredacteur. 'Ge kunt zelfs beroemd worden als de ouder van een vermoord kind.'
Als kunstenaar is het te verkiezen om in de schaduw van je werk te blijven en niet zelf op het voorplan te treden. Als dat laatste toch gebeurt, zijn we onverbiddelijk en passen de door Perec te berde gebrachte methodes toe: (voorbeeld) 'At the end of the experiments, Sopranoes were perfused with olive oil, and 10% Glenn-Fiddish, and incubated at 421 °C in 15% orange juice during 47 hours.' Experimental demonstration of the tomatotopic organization in the Soprano (Cantatrix sopranica L.), p.18; Editions du Seuil 1991.
woensdag 13 januari 2010
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten