maandag 4 januari 2010

maandag 4 januari

Vandaag is een maandag. Er zijn ook jaren waarop vandaag een woensdag, een vrijdag of een dinsdag is. Dat stel ik vast terwijl ik door zakagenda's blader op zoek naar nuttige informatie voor encyclopedie en timetable. Eén jaargang is zoek, ik woonde toen in Spanje, daar zijn wel meer dingen zoek geraakt. In 1989 had ik wellicht geen geld om in de papierhandel om de hoek een agenda te kopen en heb ik er zelf een gemaakt: vergeeld papier, verticaal gelinieerd - verticaal: op die manier haalde ik uit één bladzijde twee bladzijden - en zelf ingebonden maar onnauwkeurig afgewerkt, een prul. Het prul omspant twee jaartallen, 1989 en 1990. In dit prul ontdek ik dat de eerste activiteit van croxhapox, ART MACHINE, crox 1, op een donderdag begon en dat ik die dag Un Chien Andalou van Luis Bunuel zag. Na het bekijken van die film begon croxhapox.
De 4de januari van datzelfde jaar, vandaag dus, een donderdag, ben ik in Lotte in Weimar van Thomas Mann aan het lezen.

Elk verhaal kan op zo'n dag beginnen.

Geen opmerkingen: