donderdag 11 maart 2010

donderdag 11 maart

Ik sta op met een zwaar gevoel. 8 maanden en 3 weken zwanger, dat gevoel. Ik kruip door de kamer, m'n dikke balg tegen de plankenvloer. Dat gevoel van zwaarte achtervolgt me sinds gisteravond. Pas later kom ik op de gedachte dat de homo sapiens een soort is die als enige het vermogen heeft ontwikkeld om op andere soorten te gelijken.
Het zwaartegevoel - alsof ik zonder veel omhaal in dat dikke mens uit Lina Wertmüller's Pasqualino Settebellezze veranderd ben - is te herleiden, ontdek ik, tot een meetkundig probleem, waaronder zowat elke menselijke activiteit valt alsook de vele ondoorgrondelijkheden van hert en everzwijn, waarbij alles wat niet tot meetkunde te herleiden zou zijn er om een duistere reden toch de hele tijd door mee te maken krijgt, terwijl deze zin intussen verdacht veel op eentje uit Tristram Shandy's The Adventerous Quotes and Footnotes of Laurence Sterne begint te lijken, tot en met de koppige neiging tot het nemen van dwaalwegen toe. Maar genoeg hierover.
Het is vroege ochtend, ik heb mijn gevoeg gedaan, in het tuintje kwinkeleren pimpelmees en merel, met gebruikelijk pardon kwakt het nieuwsbulletin zijn emmer stront in een belendende kamer en ik schraap de keel, een geluid zoals bekend dat hoogstens tot nieuwe, andere dwaalwegen noopt waartoe zowat elk moment aanleiding op overschot lijkt te hebben. Loos alarm. Het gevoel van zwaarte baart een schele wind die in sordino door de kamer rolt.

Meetkunde is m'n slechtste vak, gaf Van Ryssen onlangs toe. Ter gelegenheid van welke feestelijke activiteit dat was, herinner ik me niet. Zindelijkheid, bedenk ik straks, heeft pas werkelijk betekenis voor wie zich van tijd tot tijd in mateloze onzindelijkheid verliest.
Mateloos en onzindelijk, dat doet me helaas aan De Morgen denken en die nerd van een Van Tillo die met z'n perstroep op z'n dooie gemak Madame Tussaud's Origine of Species van boven tot onder weet te vullen.

Dag meneer Van Tillo. Hoe gaat het met u? Fijn, dankuwel. Alles goed.

De persoon die ontkent, de persoon die bekent. Ze passeren elkaar in een straat, op een straathoek.
De betekenis, het voorwerp, een schaduw.

Geen opmerkingen: