zaterdag 29 december 2018

food matters [finale]

Je staat op het punt in Als op een winteravond¹... [ ] een expo-bezoeker de finissage van het vijfhonderdtachtigste – of liever, van het vijfhonderdnegenenzeventigste² – project van croxhapox betreedt –– In Sint-Petersburg? vroeg iemand. Nee, zei de persverantwoordelijke. Het kan in Gent zijn ook he, [ ] Hierboven : de late uurtjes.
Enkele uren eerder hadden het Brusselse duo Bram & Bram en meteen daarna Cassecouille, een Gents bandje, de avond op gang getrokken :
Hard core nummers, ook iets Spaans voor zondagavondsetting, Seventies? euh, Early Nineties? nee, resumeert een waarnemer, herinner ik me niet, stevige bass, lekker stevige vocals, provocatief, sexy, de hele band uitgedost in ouderwetse pyjama's. [background : een muurschilderij van het Astridcollectief] In een uithoek van de keet, vlak bij het barmeubel, hadden we een standje met crox-publicaties neergepoot, waar naast legendarische edities – zoals die van Johan Joos en die van Dirk Zoete uit resp. 2009 en 2014 – ook de dummy van Food Matters doorgenomen kon worden. Food Matters het boek verschijnt begin volgend jaar.
Na Cassecouille (met dansvoer op en naast het podium), en Frateur
en Morrens in between both acts, trad Lucky Green Camels aan, leden van het Astridcollectief, bluesy jazz hiphop met latino dressing. When I awoke at night in the dark,
the world was nothing more than a single mute question. It might be that this question, though I didn't know it at the time,
sat in the pleats of the plush curtains which hung from my door to keep out the noise. It might also
It might also be that a reflection was its kernel, which sometimes sat in the brass knobs which crowned the foot of my bed. Maybe it was just the residue of a dream
that had solidified upon awakening.³ – Quel est le contenu du message photographique? Qu'est-ce que la photographie transmet? Par définition, la scène elle-même, le réel littéral. De l'objet à son image, il y a certes une réduction : de proportion,
de perspective et de couleur.⁴ Een perspectief, proporties, kleuren die bedolven worden onder een solide dreun, de pletwals van het eclectische Frateur & Morrens Party Deejay Duo. Tijdens de openingsavond, een maand eerder, waren de speakers van Morrens uiteengespat. In de lavatory intussen,
wat niet iedereen opgemerkt zou hebben, ging het er net zo hevig aan toe. En dan moest Emilie nog aan haar performance beginnen.




[1] Italo Calvino, Se una otte d'inverno un viaggiatore – Als op een winteravond een reiziger; Uitg. Bert Bakker 1982. Eerste zin : Je staat op het punt in Als op een winteravond een reiziger te beginnen, de nieuwe roman van Italo Calvino. Ontspan je. Concentreer je. –– Verrukkelijke eerste zin die evenwel toch de duimen leggen moet voor deze : BUT let me tell you about another, even more curious adventure, eerste zin van Cosmos van Witold Gombrowicz.
[2] Uit het 7 x 3 project, een reeks in situ creaties op locatie Zilverhof 34 [september-december 2018, laatste projectmodule van croxhapox op deze locatie, gedirigeerd door Anyuta Wiazemsky Snauwaert, Maarten Van Luchene en Stijn Van Dorpe], verdween de zesde, een window expo van Eva Dinnewith. Creaties die wel plaatsvonden : Milou Abel, Bram Borloo, Stan D'Haene, Remi Verstraete, Maarten Herman.
[3] Walter Benjamin, The Storyteller; Verso 2016; CHAPTER 16 The Moon, The Dream, blz. 58.
[4] Roland Barthes, L'obvie et l'obtus; Du Seuil 1982; blz. 10.

Geen opmerkingen: