vrijdag 5 februari 2010
vrijdag 5 februari
'Ge moet de ring nemen.'
De stem die deze woorden uitspreekt, is jongensachtig, lacherig, gemarineerd in binnenpretjes. Hij lijkt er van uit te gaan dat ik weet waar Huizingen is, of, voor het geval het tegendeel waar zou blijken, dat ik een gps in mijn auto heb. Ik heb geen gps in mijn auto.
'Is dat richting Zaventem?' vraag ik.
'Nee, naar Charleroi.' Huizingen, Beersel, Drogenbos, Halle.
Ik kan me niet herinneren hoe het komt dat de naam van die gemeente me bekend in de oren klinkt: Drogenbos. Er is een centrale, links of rechts van de autosnelweg, dat herinner ik me al niet meer, waar als overkokende melk een enorme rookwolk uit opstijgt.
De jongensachtige stem heeft het haarfijn uitgelegd: afrit 20, dan rechtsop draaien en dan meteen opnieuw rechtsop.
Een richtingwijzer geeft aan dat het smalle wegje geen andere uitkomst heeft: Huizingen.
Huisnummer 154, een rijhuis net voorbij een pleintje dat door een tandeloze ouderling als het grote plein aangeduid werd. Bijna was ik er aan voorbij gereden, een plein van niets niemandal. Vandaag staan er wat auto's geparkeerd.
Wannes legt uit dat hij 't best een aangenaam dorp vindt. Brussel is vlakbij, met de fiets een halfuur rijden.
We drinken koffie en ik mag foto's maken. Van de met jaren vijftig design bemeubelde huiskamer, van de kamerplanten en van het werkje van iemand die Mazarella of Mazarello heet, een Italiaanse kunstenaar die in Brussel woont en net als Couturier en Wannes zelf bij Rossi exposeert.
Rossi is in Ukkel, verneem ik. Michel had me dat verteld. Ik was het vergeten. Rossi is in Ukkel.
Wannes Lecompte, bij wie ik op bezoek ben, behoort tot de fundamentalistische school. Ik heb geen idee of je 't een school noemen mag. Het maakt ook niet uit of 't een school of geen school is.
Wat opvalt: hij gebruikt kleur op een grafische manier. De kleuren hebben geen andere identiteit en kwaliteit dan de kleur die ze hebben. Grijswaarden ontbreken. In de manier waarop hij naar een verband zoekt tussen de drager en wat hij op die drager aanbrengt, of wat hij met die drager doet, zouden grijswaarden geen nut hebben. Met grijswaarde bedoel ik elke verandering van de oorspronkelijke kleur die van die kleur een toon maakt.
Wannes legt uit dat hij vooral met de drager bezig is, het ding waarop de verf aangebracht wordt.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten