donderdag 24 maart 2011

donderdag 24 maart

In het tuinareaal van de Knokkestraat is een merel die het allemaal bekeken heeft. Briljante soli. Hij heeft niet op Bach en Pergolesi gestudeerd. Messiaen, Ligeti, twee fluitjes van een cent. In het tuinareaal van de Knokkestraat is een merel die beter kan. Hij varieert op de vele vaag-contemporane gsm-tunes die hij de hele tijd door te horen krijgt. Telefonie bevoorraadt zijn bravour.

Rond een uur of 10 deponeer ik de boekjes in de kluis, het gele boekje en het rode boekje. Ik smeer drie boterhammen, voor onderweg, en sluit de keet af. Halfelf: ik passeer Waregem. Over het baanvak ter rechterzijde rollen vrachtwagens, slechts heel af en toe hebben ze meer dan twintig meter tussenruimte en vang ik een glimp van het landschap. De decorstukken: een meertje, lintbebouwing, bomen, een hoeve, graasplekken.

Kortrijk. Ik ben drie keer in Kortrijk geweest. Dit is de vierde keer. We hebben afgesproken aan het stationsplein. Gerd en Henk zitten op een terrasje. We rijden naar het atelier van Gerd, bekijken het recente werk en rijden naar Geluwe, Wervik, vlakbij de grens met Frankrijk. Het werk van Henk ken ik van de foto's die hij me getoond had. Dat beviel me niet zo. In de werkplaats hebben de polyester sculpturen opeens een andere identiteit. Het zijn rare dingen. Er is een hoek af. Dat kan je niet zien als je de foto hebt.

foto boven: Het meest recente werk, waaraan hij volop bezig is, is voor Henk Delabie een dwarsdoorsnede van eerder werk, letterlijk, alsof hij uit een van cilindrische objecten een stuk van een duim breed sneed en dat enorm heeft uitvergroot.
foto onder: Vroeger liepen er kippen rond. Ze kwamen niet in een braadpan terecht, zijn op hoge leeftijd overleden
.


Henk woont prachtig. Je kan de autostrade zien, op een voetafdruk van de horizont, er is een woonwijk, het huis staat diagonaal op het baanvak en is in Geluwe het eerste dat na de oorlog gebouwd werd, alles lag tegen de grond, het was het eerste. Aan de overzijde van het wegdek heeft hij z'n atelier.
We zitten in de serre. Het gesprek komt op het werk van Gerd. We lunchen in een keet vlakbij de kerk van Geluwe en hebben het over de jeanmarieverpfaffing van het medialandschap. Het loserschap van de doorsneevlaming.

foto boven: Traffic jam ter hoogte van Anzebeke. Het landschap ter linkerzijde.

Waaraan de file te wijten is, is niet helemaal duidelijk. Brandweerauto's razen over de pechstrook. Lange file, drie baanvakken breed. Op het rechterbaanvak een ononderbroken kolonne van trucks. Ze komen uit het zuiden, rijden naar het noorden. Veel Poolse nummerplaten. Linker- en middenbaanvak strijden om de eerste plaats. Weer in Gent ga ik eerst bij Van Ryssen langs. Het cijferwerk is voltooid, de excelsheets zijn ingevuld en het verslag zelf eindigt op een vrolijke noot. Eén element ontbreekt: het dossiernummer.

Geen opmerkingen: